Followers

Monday, March 8, 2010

Makanan Pelengkap part 1

Hari ini entri aku berkaitan dengan Makanan Pelengkap  memandangkan usia Alya telah menjangkau 6 bulan (Dah lebih pun..) sebagai rujukan dan panduanku didalam menyediakan makanan tambahan buat Alya.

Pendahuluan
Makanan Pelengkap merupakan makanan tambahan bayi selain daripada susu ibu. Apabila bayi berusia 6 bulan, susu ibu sahaja tidak memadai. Pemberian makanan pelengkap ini dapat membantu bayi memperolehi nutrien yang penting untuk pertumbuhan dan perkembangannya. Kelewatan memperkenalkan makanan kepada bayi boleh meningkatkan risiko anemia dan gangguan pertumbuhan.

Makanan bayi perlulah mengandungi pelbagai jenis makanan untuk membekalkan tenaga, protein, vitamin dan mineral yang diperlukan oleh bayi. Contohnya bubur nasi, bijirin beras,  susu, ikan, ayam, sayur dan buah-buahan

Setelah bayi yang berusia 6 bulan, mereka mula boleh menerima makanan pepejal. Pada peringkat ini, makanan yang sesuai baginya ini ialah ialah bubur nasi yang di kisar atau di tapis, bijirin untuk bayi, buah dan sayur yang dimasak dan di kisar atau di tapis.

Bayi perlu diberi makanan tambahan  2 kali sehari sebanyak 2-3 sudu besar bagi setiap hidangan. Ia seharusnya di selang selikan dengan penyusuan susu ibu.

nota: teringat je dulu2 time kena sediakan "demo" tapi masa tu makanan tambahan dimulakan seawal usia bb 4 bulan (bubur perlu ditapis!!).. Justeru itu, anakku yg lain, makanan tambahan diberikan setelah mereka berusia 4 bulan. Fakta ini akan berubah mengikut arus semasa!!

0 komen yang kalian berikan, tqsm..:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
COPYRIGHT AND TEMPLATE DESIGN ALL RIGHT RESERVED BY CIK ROSE CUTE wink