Followers

Saturday, September 4, 2010

Vaksin MMR

Alhamdulillah, Alya telahpun diberikan suntikan vaksin MMR (measles, mumps, rubella) semalam setelah 1/52 lebih tertangguh. Sepatutnya setelah anak mencapai umur setahun, dia  perlu mendapatkan suntikan tersebut.

Alya seorg anak yg kuat, sikitpn tak nangis mlh makin ligat aktifnya. Semua peralatan perubatan spt stetoskop dsb di Klinik Desa mau dicapainya.  (pergi ke KD je biarpn trletak diluar kaw.  sbb jika di  KKIA  clien terlalu ramai tamb. lak  masa x mengizinkan ntk  kuar pej. lama2 di awal bulan.

errrmmmm, 5 bulan tanpa 'routine check up' (jika org awam, udah lama daa kena lawat dek misi ke rumah tp sbb kita ni seangkatan dgnnya maka...... huhuhu, -    jgn jadikan ini sbg cont.!!! ),  Berat badannya  8kg, berada di garisan normal. Yalah, bagi anak yang mendapat susu ibu, berat badannya meningkat secara perlahan dan anak jarang2 obese tamb. lak si Alya aktifnya sepanjang masa, langsung dia x leh dok diam.. asik berkwt je kejenya sejak dua menjak ni.. aku x kisahpn jnji dia sihat dan cergas!!

Info mengenai MMR

Vaksin MMR tidak boleh diberikan jika anak di bawah umur satu tahun tetapi vaksin tunggal campak (measles) sahaja boleh diberikan ketika anak berusia enam bulan seperti yang diamalkan di Sabah. Selain suntikan MMR pada umur satu tahun, satu lagi suntikan booster MMR akan diberikan ketika anak mencapai umur tujuh tahun (Tahun satu).

Walaupun vaksin MMR adalah untuk kanak-kanak berumur di antara satu hingga tujuh tahun, ia juga diberikan kepada   kumpulan berumur satu hingga 15 tahun. Ini berikutan terdapat sebilangan pelajar yang tidak hadir ke sekolah pada hari suntikan vaksin MMR, dan ketinggalan dos vaksin yang sepatutnya diambil.

KKM mengambil langkah memberi suntikan tersebut bagi mengelakkan kematian atau kecacatan akibat demam Campak., penyakit Rubella dan  Mumps (beguk).

Rubella dahulu hanya diberikan kepada kanak-kanak perempuan tetapi kini digabungkan bersama (MMR) untuk lelaki dan perempuan untuk mencapai imuniti berkelompok.

Imunisasi adalah hak kanak-kanak untuk melindungi mereka daripada penyakit berjangkit yang sepatutnya boleh diatasi menggunakan vaksin.

0 komen yang kalian berikan, tqsm..:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
COPYRIGHT AND TEMPLATE DESIGN ALL RIGHT RESERVED BY CIK ROSE CUTE wink