Followers

Tuesday, June 29, 2010

Alhamdulillah, masih terasa LDR

Semenjak Alya demam 3 hari lepas, pengeluaran susu ibu agak menjunam, mungkin disebabkan aku agak stress dengan keadaannya, mungkin juga disebabkan dia sentiasa ngempeng memanjang.. boleh dikatakan sepanjang masa aku perlu berada disampingnya dan menyusukan dia.

Dalam dua tiga hari ini juga, aku cuma sempat masak makanan yang ringkas seringkasnya.. cukup le untuk kami sekeluarga. Terkejar2 aku mengejar masa, itupun sewaktu Alya terlena seketika tambahan pula dia seakan tidak sanggup berpisah denganku biarpun seketika cuma. 
pinjam dr periuktanah.blogspot
Tengahari tadi, suami ada belikan jantung pisang, aku cuma celur je dan makan bersama sambal belacan. Adoooi, tersilap beli, dapat jantung yang agak pahit sedikit. ok le.. aku tetap makan juga walaupun kurang menyelerakan.

Menakjubkan, petang ini aku mula terasa ada 'let down reflex' ketika nyusukan Alya. yap, aku boleh mengepam kembali. Syukur Alhamdulillah...

Love Nuvaring

Korang pernah dengar tak mengenai 'Love Nuvaring'?? Aku pasti ramai yg tidak tau kewujudannya termasuk le diri ini. huhu.. Ia merupakan salah satu kaedah perancang keluarga terbaru yang berada dipasaran, berdoses rendah dan kurang kesan sampingan seperti mengekalkan berat badan unggul (mgkn terdapat di swasta @ farmasi, harga sekitar RM70/bulan)
Introducing;-
  • Once a month
  • Low dose
  • Convenience
  • No pill can match
1 bulan pemakaian NuvaRing bersamaan 21 biji pengambilan pil kontraseptif


(1 NuvaRing dimasukkan ke dalam vagina selama 21 hari)
Apa2pun, tepuk dada tanya selera!!

Saturday, June 26, 2010

Penyusuan n period, ada kaitan ke??

Alhamdulillah, setelah 3 hari 2 malam aku terpaksa meninggalkan Alya bagi menghadiri kursus anjuran jabatan di Hotel Grand Bluewave, Shah Alam, akhirnya aku kembali ke rumah jam 10malam tadi dengan menaiki teksi (dari SA ke KL) dan bas.

Sekali lagi aku TERPAKSA melupuskan stok EBM ke dalam sinki memandangkan perjalanan yang jauh dan terpaksa menaiki kenderaan awam pergi dan balik. Semasa berada di sana,Mdm 'P' telah hadir pada hari pertama aku jejak kaki ke sana dan memandangkan masa yang terhad, aku terpaksa skip sessi mengepam.

Hasilnya adalah seperti berikut:-

23.05.2010
5.30ptg - 10oz
11.30 mlm - 10oz

24.05.2010
6pg - 8oz
1.15ptg - 3oz (stress, maklum le 'leader'kaaan! mengejar masa, 1.45ptg WAJIB ada kat dewan. huhuhu)
5.30ptg - 9oz
11mlm - 7oz

25.05.2010
6.30pg - 9oz
Pastu, tak sempat mengepam, terkejar nak balik rumah. 


Jumlah keseluruhan: 56oz = 11botol EBM 


Sampai je kerumah, aku mengepam sambil nyusukan Alya, hasilnya dapat lagi 10oz, Alhamdulillah, boleh menyimpan stok kembali..

Rumusannya, kesan penghasilan EBM semasa period adalah berbeza antara individu ke individu yang lain, mungkin juga bd kepada pemakanan seseorang. (maklumle.. perut tak pernah kosong... makan, makan dan makan, cam rojak daaa dlm perut ni bila bercampur beranika jenis mknn !!!)

Tuesday, June 22, 2010

Terkilan!!!

Beberapa hari yang lepas, kami melawat anak kepada rakanku yang baru bersalin, sedikit terkilan apabila mendapat tahu bayi tersebut telah diberi susu formula, alasan sama seperti kebanyakan mereka ialah susu tiada dan bayi menangis kelaparan. 

Kenapa ini boleh berlaku? Seseorg ibu boleh menyusukan bayi mereka dengan susu ibu sebaik sahaja mereka melahirkan anak dan dapat menghasilkan susu ibu yang mencukupi sekiranya:-

  • Susukan bayi secepat mungkin selepas lahir
  • Susukan bayi  sekerap mungkin termasuk pada waktu malam
  • Pastikan teknik penghisapan yang betul
  • Cara pelekapan yang betul
  • Tidak menggunakan botol susu /puting tiruan
  • Pastikan bayi tidak diberi makanan pelengkap terlalu awal

Saturday, June 19, 2010

Ruam Lampin


Ruam lampin boleh berlaku kepada anak2 kecil yang memakai lampin, ia merupakan sejenis ruam berwarna merah dan merengsakan. Biasanya ia berlaku di bahagian dan di kawasan kulit yang ditutupi lampin seperti di bahagian kemaluan, celah kelangkang, peha dan punggung


Ruam lampin ini boleh terjadi sekiranya kulit bayi yang sensitif yang menyentuh:-

  • Air kencing terutama apabila lampin dipakai terlalu lama. 
  • Najis bayi
  • Bahan kimia seperti jenis sabun digunakan untuk mencuci lampin 
Penjagaan
  • Tanggalkan lampin sekerap mungkin dan dedahkan kepada udara
  • Tukar lampin dengan segera jika lampin basah dan kotor
  • Basuh punggung bayi setiap kali menukar lampin bagi membersihkan sisa air kencing atau lembapan menggunakan air suam
  • Sapu krim pelindung setiap kali menukar lampin (mengandungi krim akuas, minyak mineral atau losyen lemak ‘wool’, zink oxide) - suka jenama Pureen
  • Elak mencuci kaw. ruam dengan sabun terlalu kerap (aku suka gunakan cecair sebamed berbanding sabun ketika mandikan Alya)
  • Jangan sesekali menggunakan bedak talkum/bedak bayi
  • Gunakan pelapik lampin yang lembut 
  • Jika menggunakan lampin kain biasa, pastikan ia dibilas dengan teliti setiap kali dicuci.

Sunday, June 13, 2010

Lupus lagi..

Semasa di Pos Nyentil semalam dan hari ini, aku memerah SI menggunakan manual (tangan), Alhamdulillah, masih mahir lagi. 

Sedihnya apabila aku terpaksa membuang EBM yang baru di perah dipangkal pokok yang berdekatan dengan khemah. Nak bawa ice pack semalam, tentunya tidak boleh bertahan melebihi 24 jam tamb. perjalanan kami menggunakan bot maka kami terpaksa membawa keperluan yang seminimum mungkin. 

Cuba bayangkan setiap kali perah penuh bekas dadih lebih kurang 5oz x 6  = 30 oz. Sayu je bila melihat EBM yang terbuang gitu sahaja.huhuhu..  Boleh diminum dek Alya sehingga 5 - 7 kali.

xper le, udah x der rezeki Alya. Jadi hari ini, aku cuma boleh membuat stok EBM sebanyak 8 oz yang dipam setelah sampai ke rumah petang tadi. Jap lagi aku cuba mengepam sekali lagi.. kena rajinkan diri sebab minggu depan kena tinggalkan Alya 2 malam lagi.

Wednesday, June 9, 2010

masalah bau badan??

carian google
Masalah bau badan boleh dialami oleh sesiapa shj.  Ia disebabkan oleh peluh  yg keluar bercampur bersama dgn bakteria di permukaan kulit. Masalah ini boleh dipengaruhi oleh pemakanan yang kita ambil seharian.

Biasanya kaum lelaki lebih cenderung mendapat masalah bau badan berbanding perempuan, kenapa ye?? mungkin mereka menghisap rokok, ya tak??

Tanda:-
  • Bau yang tidak menyenangkan terutama selepas berpeluh
  • Bau badan hilang selepas mandi
Rawatan:-
  • Gunakan sabun anti bakteria
  • Gunakan penyah anti peluh bau badan (antiperspirant deodorant)
Petua  mengurangkan bau badan:-
  • Kerapkan mandi
  • Selalu menukar pakaian
  • Memakai pakaian yang bersih
  • Pilih pakaian yang diperbuat daripada bahan kain semula jadi seperti kapas dan sutera
  • Mencukur bulu ketiak
  • Mengurangkan pengambilan bawang putih, bawang merah dan kari
rujukan; myhealth.gov

Nota: jika ada diantara rakan yang ada petua, jom kongsi bersama..

Sunday, June 6, 2010

Cantik, bijak dengan PISANG??

carian goggle
Aku amat tertarik dengan rencana yang ditulis oleh Noraini Abd. Razak wartawan Mingguan Malaysia hari ini mengenai cantik, bijak dangan pisang?. Untuk lebih lanjut boleh RUJUK SINI.

Pisang boleh membuatkan kita:
  • Gembira
  • Meredakan ketidakselesaan perut
  • Hindari stress
  • Meransang otak
  • Penampilan menawan

Saturday, June 5, 2010

Bayi Maut Jatuh Walker

Akhbar hari ini melaporkan mengenai kematian Adik Nasrul Hakim yang berusia 7 bulan semalam  (4.06.10) akibat berlakunya pendarahan dalam kepala selepas jatuh walker di rumah pengasuhnya. Berita selanjutnya DISINI. Salah siapa agaknya ye, ibubapa @ pengasuh ??

Sebelum ini aku pernah menulis entri mengenai BAHAYA WALKER. Mungkin ia boleh dijadikan panduan kita semua.

Friday, June 4, 2010

Berat unggul, ANDA??


carian goggle
Alhamdulillah, selepas melahirkan Alya dan berkat menyusukan si jantung hatiku ini selama 9 bulan, aku telah mendapat berat badan yang diidamkan sebelum ini. Jangan jealous!!

Berat 51kg dengan ketinggian 156cm, maka BMI ku kini adalah di paras unggul iaitu 21.2. ok le tu!! Jika dibandingkan dengan berat badanku bertahun2 sejak melahirkan anak sulung 14 tahun lepas, berat asyik di paras 43 - 44kg,  hampir2 Kurang Zat Makanan (KZM) . bak kata org, di tiup anginpun boleh tumbang. huhuhu..

Pernah sekali berat badanku merundum agak mengejut daripada 43kg ke 40kg (BMI cuma 16.7 shj - KZM tau, cengkung sgt!!),  ia adalah hasil daripada percubaan kontraseptif doses rendah pil 'mercillon'. Konon2nya wat kajian le kan, orang kata kontraseptif ini boleh mengawal @ mengurangkan berat badan, kecantikan dan pelbagai lagi kebaikannya.. kiranya ambil kontraseptif ni adalah 2 dalam 1.

 Aku cuba le kan.. erm, mampu ambil  3 pusingan je, tak larat le berat badan turun sampai 1kg/bulan. Sebenarnya keberkesanan penurunan berat badan akibat penggunaan kontraseptif ini adalah bergantung kepada individu. Ada sesetengah tu dok stabil je, tak turun2, ada gak yang ambil masa yang agak lama untuk turun sebabnya setiap daripada kita adalah tidak sama.

Kebaikan kita menyusukan anak bukan setakat untuk bayi sahaja tapi pada ibu jua iaitu bagi mendapat berat badan yang ideal.. tak perlu le membazirkan duit membeli ubat kuruskan badan @ apa2 jelah yang seangkatan dengannya.

tak caya????  cuba tanya rakan2 kita yang menyusukan anak secara eksklusif ...

Wednesday, June 2, 2010

Terlupa, nak wat camner yee!!!

.
carian goggle
Bagi ibu2 yang menyusukan anak, kebanyakan mereka mengamalkan kontraseptif  jenis 'Noriday' (hormon progestogen -POPs ) kerana ia tidak mengurangkan susu ibu, perlu diingat, kaedah ini tidak boleh mencegah jangkitan Sexually Tramismitted Infection / Human Immunodeficiency Virus (STI/HIV ),  pemakaian kondom adalah  lebih sesuai/konsisten.

Kesibukan bekerja menyebabkan ramai diantara mereka sering terlupa mengambil pil tersebut mengikut masa yang betul dan boleh mengakibatkan kegagalan fungsi kontraseptif tersebut dan kesannya ???  sekali 2 tercicir x der masalah jika:-
1) Ibu yang ada haid (samada menyusu / tidak) dan terlupa 1 atau lebih pil melebihi 3 jam 
  • Makan 1 biji serta merta bila teringat
  • Teruskan seperti biasa setiap hari
  • Elakkan hubungan seks atau guna kondom sbg kontraseptif tamb. selama 2 hari
  • Jika berlaku hubungan seks tanpa perlindungan dlm tempoh 2 hari tersebut maka perlu ambil pil kontraseptif kecemasan

2) Ibu tiada haid serta menyusukan anak dan terlupa 1 atau lebih melebihi 3 jam
  • Makan 1 biji serta merta
  • Teruskan seperti biasa setiap hari
  • Jika ibu menyusukan anak secara eksklusif dan usia bayi kurang 6 bulan, kaedah lain tidak diperlukan
Jika ada ibu2 yang bertanyakan pandangan aku, bolehkah pengambilan  noriday diteruskan setelah bayi berusia 6 bulan?? jawapannya: boleeeeh, x der masalah ambil pil noriday  jika ibu telah serasi menggunakannya, apa yang penting ialah anak kita mendapat khasiat susu ibu secukupnya.

Nota: Aku baru sedar, ada diantara pengikut laman ini terdiri drp. anak remaja / pelajar. Rasanya tak der masalah kot aku membincangkan isu sebegini memandangkan setiap drp mrk akan melalui 'alam dewasa' dan ia boleh dijadikan pengetahuan am..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
COPYRIGHT AND TEMPLATE DESIGN ALL RIGHT RESERVED BY CIK ROSE CUTE wink