Followers

Thursday, September 30, 2010

Perhatian

Sukacitanya dimaklumkan (cewahhh, cam surat rasmi le pulak!!)  Alya 1'st bday Giveaway secara rasminya ditutup lebih awal  (iaitu 1 jam 10 minit) mulai  SEKARANG bagi memberi laluan untuk cabutan undi (sementara Si Alya dan Nur masih berjaga, maklum le dorang yang akan melakukan cabutan undi malam ni, nnt lambat lak keputusannya.

Insya Allah.. seawal pagi esok (sebelum pergi kerja) @ selewat2nya tengahari - masa rehat, keputusannya  bakal diumumkan dan penghantaran hadiah akan dilakukan sebaik sahaja mendapat maklumat daripada para pemenang.. O'oooo, cam le adiah ni mahal, kuang3x, tapi inilah seadanya) 

Kemungkinan besar tiada gambar yg dapat dirakamkan sepanjang proses cabutan undi nanti, maklum le.. memori card ada sikit masalah - iyalah, iapn nak duit le tu...,  Keputusan adalah muktamad, sebarang bantahan tidak diterima.. (kiranya paksa rela, kejaaamkah aku????)

update Alya 1'st bday giveaway

Sekejap je masa berlalu, 'Alya 1'st bday giveaway' hampir kepenghujungnye.. errrmmmm, x sampai 12 jam dr skrg, bg teman2 yg masih belum join, masih lg ada masa dan anda dijemput menyertainya..

Lagi kes bayi mati dirumah pengasuh

Entah le, dalam seminggu dua ni, kerap kali dilaporkan mengenai kematian bayi kebanyakannya berusia dalam lingkungan 3 bulan samada dirumah pengasuh mahupun TASKA. Mulalah terasa takut dan ngeri nak tinggalkan anak kesana tapi nak tak nak terpaksa juga demi kerjaya dan niat ingin meningkat ekonomi  keluarga.

Laporan hari ini DISINI mengesahkan mengenai kematian seorang bayi di rumah pengasuh semalam. Siasatan lanjut sedang dijalankan bagi mengetahui punca kematiannya.

Takziah buat keluarga mangsa

Monday, September 27, 2010

Lagi berita 'bayi tersedak susu'

Baru beberapa hari dilaporkan kematian bayi tersedak susu, hari ini sekali lagi kita dikejutkan oleh kejadian yang sama sebagaimana dilaporkan oleh bharian. Kali ini ia meninggal dipangkuan bapanya semasa di dalam perjalanan ke Kuala Lumpur.

Siasatan awal mendapati, mangsa diberi minum susu botol ketika dalam perjalanan ke Kuala Lumpur sambil dipangku bapanya sebelum kedua-duanya tertidur.

Berita tersebut memaklumkan bahawa lelaki terbabit yang kini dalam proses perceraian dengan isterinya

Nota: Bagaimana agaknya keadaan ibu apabila mendapat tahu bayinya yg dikandung 9 bulan dan yang telah dipisahkan (pada akal normal berfikir semestinya secara paksa) drpnya telah meninggal dunia secara mengejut??

Friday, September 24, 2010

Mertua dibelasah menantu

Adakah patut menantu membelasah mertuanya selepas berang kerana dianggap campur tangan dalam hal ehwal rumah tangganya sebagaimana yang di laporkan DISINI??  


Teruk betul ye zaman sekarang ni, rasa hormat terhadap mertua sudah terhakis. Cuba bayangkan ibu mertuanya telah  ditendang perutnya tanpa belas kesian serta ditumbuk sehingga hidungnya berdarah.

Pergaduhan suami isteri (menantu dan anak pompuan)  itu adalah berpunca si suami gagal mendapatkan wang berjumlah kira-kira RM10,000 yang dikatakan untuk menjamin seorang saudaranya yang ditahan polis. 


Errrrrmmmm, tak pasal2 si menantu td kena masuk lokap dan pastinya perlukan wang untuk jaminan. Adakah ibu mertua tadi sanggup  menjamin menantu atas alasan sayangkan anaknya?? 


nota: kalau aku??   lebih baik le tak  punya laki kalu gini  peelnya!! x sanggup di sepak terajang dek laki yg panas baran.

Mati tercekik susu

Adoooooiiii, hari ni ada lagi berita mengenai kematian seorang bayi berusia 3 bulan akibat tercekik susu di rumah bs sebagaimana yang dilaporkan oleh bharian

ntah le.. boleh dikatakan setiap hari ada aje kes sebegini dilaporkan di media massa.. . moga kejadian seperti ini tidak lagi terjadi dikalangan keluarga kita semua. Amin

Thursday, September 23, 2010

Maut leher tersepit di meja lipat

Ya Allah, lagi kejadian malang telah berlaku di mana seorang  budak berusia 5 tahun maut selepas leher tersepit pada meja lipat hingga menyebabkannya pengsan akibat sukar bernafas sebelum disahkan meninggal dunia sebagaimana yang dilaporkan oleh hmetro 


Kadang2 kita terlupa bahaya ada di sekeliling dan persekitaran kita dan perkara yang tidak dijangka2 boleh terjadi bila2 masa sahaja. Awasilah anak2 bermain.


Takziah buat keluarga mangsa.

Wednesday, September 22, 2010

Mati tertelan pen

Patut le hubby beriya2 menghalang anak2 kecil terutamanya Alya memegang pen, sikat rambut dan benda2 lain yang boleh dianggap merbahayakan diri mereka. 

Berdasarkan pengalamanku sebelum ini, pernah juga berlakunya kes di mana seorang pelajar perempuan peringkat sekolah menengah tertelan jarum peniti 16 tahun yg lepas iaitu semasaku sedang menjalani praktikal dan terpaksa dilakukan pembedahan untuk membuangkannya..
HMetro hari ini melaporkan seorang murid tahun empat  dipercayai mengulum pen sebelum secara tiba-tiba besi hujung depan pen berkenaan dikatakan tercabut dan memasuki saluran pernafasannya menyebabkan dia rebah sehingga mengejutkan rakan sekelas lain.  Kadang2 perkara yang tidak disangka boleh terjadi secara tiba2..

Ucapan takziah kepada keluarga MOHD HAMIZAN 

Tuesday, September 21, 2010

Alya 1'st bday giveaway

Up date 'Alya 1'st Bday Giveaway'.

Untuk makluman semua..

GA ini akan berakhir tidak lama lagi iaitu pada 30 September 2010
Untuk maklumat lanjut, SILA KE SINI.. 

Buat teman2 yang telah menyertai GA ini, diucapkan berbanyak terima kasih dan amat diharapkan moga kalian dapat membuat penyemakan senarai pada sebelah kanan laman ini..

Jika ada diantara nama blog kalian yang tiada di dalam senarai berkenaan.. harap dapat dimaklumkan dengan kadar segera.

Moga jalinan persahabatan kita terus kekal di alam maya.. sayaaaaaang semua!!!

Bayi 3 bulan mati semasa di dalam jagaan TASKA

Seorang bayi perempuan berusia tiga bulan meninggal dunia selepas dihantar ibu bapanya ke sebuah pusat asuhan kanak-kanak  semalam. Mangsa ditemui pengasuhnya di dalam keadaan  sejuk dengan seluruh tubuhnya kebiruan dalam buaian di pusat asuhan terbabit.

Selain daripada itu terdapat beberapa kesan lebam di tangan dan hitam di kedua-dua telinga turut dilihat pada bayi berkenaan dan siasatan lanjut sedang dijalankan untuk mengenal pasti punca kejadian.

Takziah kepada keluarga mangsa, tabahkan hati hadapi ujian ini..


Musim 'Malware' ke karang ni???

Rata2 ramai rakan blogger mengeluh apabila byk laman yg ingin dilawati terkena jangkitan 'Malware'. Gitu gak ngan aku, x terkecuali.

Langkah yang paling selamat ialah terpaksa membuang url yg telah terkena jangkitan buat sementara waktu keatas laman2 kesayanganku.. maaf ye teman2 kerana terpaksa mengambil tindakan ini.. Antaranya ialah:

  • e-nawanisfan (maaf ye ena.. TERPAKSA).. kesekian kalinya akak x leh lawat ke sana (salah satu laman yg sering dilawati)
  • Syawalsimpsons (mohon maaf)
  • Terbaru ; mamayangcekal (Maafkan akak ye along...)
Mungkin laman ini pn bermasalah jugak. huwaaaaa!!!
Kesekian kalinya terpaksa minta pertolongan SYA untuk membuang file yg ada masalah ini.. tk sya.

Insya Allah, setelah semuanya telah pulih, kesemua url tersebut akan dikembalikan ke sini.

Sunday, September 19, 2010

Azab pembantu rumah

gambar  Harian Metro

Tak tau le apa nak jadi skrg ni, bleh dikatakan stiap hari kita dikejutkn dek berita yg penuh  tragis, agaknya nilai2 kemanusiaan sudah lebur diati memasing..

Terbaru ialah kisah seorang pembantu rumah Indonesia (mereka juga insan biasa, merantau mencari rezeki untuk keluarganya di kg) yg tidak pernah dibayar gajinya sejak 7 bulan lalu, dia  telah didera menggunakan seterika panas, dipukul di kepala dan disiram ngan air panas serta dirogol beberapa kali oleh majikannya. Ya Allah, betapa zalimnya mereka ini..

Nak tahu lebih lanjut seperti yang di laporkan oleh Harian Metro, JOM KE SINI

Friday, September 17, 2010

Pelakon/pelawak M.Rajoli meninggal dunia

carian google
Kita telah dikejutkan oleh kehilangan seorang pelakon/pelawak serba boleh iaitu M.Rajoli pada usia 65 tahun akibat penyakit kanser di kelenjar otak (lymphoma) pada 17.09.10 lebih kurang jam 10.45 mlm di Hospital Ampang dan dikebumikan di tanah perkuburan Kg. Datuk Keramat sblm zuhur 18.09.10.  

sumber Berita Nasional TV1  jam 8 mlm. 
errrrmmmmm, berlakunya kesilapan teknikal, harap maaf

Moga Rohnya ditempatkan dikalangan orang2 yang beriman.  Al-fatihah

alim kucing

Terkini, terdapat sekumpulan empat pakar pukau didalangi seorang wanita berusia lewat 30-an dikesan bergerak aktif di sekitar pasar raya di ibu kota untuk memerangkap mangsa, sejak sebulan lalu sebagaimana dilaporkan oleh Harian Metro.

Hai, macam2 cara yg digunakan oleh mereka yang tidak bertanggungjawab bagi tujuan menipu dan mendapatkan duit, apa2pun kita perlulah berhati2, ingatkan di zaman moden ni pukau memukau dah xder lagi...


Wednesday, September 15, 2010

Lagi bayi perempuan ditemui ditangga rumah

errrrrm, ingatkan dimusim perayaan ini, masalah pembuangan bayi tidak lagi terjadi, malangnya, hari ini kita dikejutkan dek satu berita yang agak mengecewakan sebagaimana yang dilaporkan Harian Metro..

Maklumat lanjut,  Bayi perempuan ditemui ditanggarumah

Thursday, September 9, 2010

Selamat Hari Raya Aidilfitri

Buat teman yang berkunjung ke sini, diucapkan 'Selamat Hari Raya - Maaf Zahir Batin'..

Mungkin ada diantara tulisan saya dilaman ini yang telah menyinggung perasaan teman semua tanpa disedari.

nota: Terpaksa menyepikan diri beberapa hari sblm ini  dan akan dtg sbb tenet kat umah ada masalah, ntah dimana silapnya.. (call 100 tp sampai kini masih blm antr wakilnya. ermmmmmm,  janji tinggal jnji. hai apalah nasib, udah dekat nak raya, tenet dan astro wat hal serentak pulak tu, cam janji2.. toloooooong!!!!!

Saturday, September 4, 2010

Ayam sembelih tak putus urat

Hari ini sekali lagi hmetro melaporkan terdapat terdapat pusat penyembelihan ayam telah menyembelih ayam secara tidak sah seperti disyaratkan mengikut hukum Islam selepas didapati urat talkum ayam disembelih tidak putus seperti disyaratkan.
Lebih menyedihkan pemilik pusat itu sanggup mengupah tukang sembelih warga asing serta tidak bertauliah menyebabkan ayam yang disembelih itu ibarat ‘bangkai’ kerana ia turut dilemaskan dalam tong besar berisi air. 

Vaksin MMR

Alhamdulillah, Alya telahpun diberikan suntikan vaksin MMR (measles, mumps, rubella) semalam setelah 1/52 lebih tertangguh. Sepatutnya setelah anak mencapai umur setahun, dia  perlu mendapatkan suntikan tersebut.

Alya seorg anak yg kuat, sikitpn tak nangis mlh makin ligat aktifnya. Semua peralatan perubatan spt stetoskop dsb di Klinik Desa mau dicapainya.  (pergi ke KD je biarpn trletak diluar kaw.  sbb jika di  KKIA  clien terlalu ramai tamb. lak  masa x mengizinkan ntk  kuar pej. lama2 di awal bulan.

errrmmmm, 5 bulan tanpa 'routine check up' (jika org awam, udah lama daa kena lawat dek misi ke rumah tp sbb kita ni seangkatan dgnnya maka...... huhuhu, -    jgn jadikan ini sbg cont.!!! ),  Berat badannya  8kg, berada di garisan normal. Yalah, bagi anak yang mendapat susu ibu, berat badannya meningkat secara perlahan dan anak jarang2 obese tamb. lak si Alya aktifnya sepanjang masa, langsung dia x leh dok diam.. asik berkwt je kejenya sejak dua menjak ni.. aku x kisahpn jnji dia sihat dan cergas!!

Info mengenai MMR

Vaksin MMR tidak boleh diberikan jika anak di bawah umur satu tahun tetapi vaksin tunggal campak (measles) sahaja boleh diberikan ketika anak berusia enam bulan seperti yang diamalkan di Sabah. Selain suntikan MMR pada umur satu tahun, satu lagi suntikan booster MMR akan diberikan ketika anak mencapai umur tujuh tahun (Tahun satu).

Walaupun vaksin MMR adalah untuk kanak-kanak berumur di antara satu hingga tujuh tahun, ia juga diberikan kepada   kumpulan berumur satu hingga 15 tahun. Ini berikutan terdapat sebilangan pelajar yang tidak hadir ke sekolah pada hari suntikan vaksin MMR, dan ketinggalan dos vaksin yang sepatutnya diambil.

KKM mengambil langkah memberi suntikan tersebut bagi mengelakkan kematian atau kecacatan akibat demam Campak., penyakit Rubella dan  Mumps (beguk).

Rubella dahulu hanya diberikan kepada kanak-kanak perempuan tetapi kini digabungkan bersama (MMR) untuk lelaki dan perempuan untuk mencapai imuniti berkelompok.

Imunisasi adalah hak kanak-kanak untuk melindungi mereka daripada penyakit berjangkit yang sepatutnya boleh diatasi menggunakan vaksin.

Thursday, September 2, 2010

Award dan Tag dr. KasehKu Hidupku - Lynd

Errrrrrrmmmmmm, ari ni terima award dan Tag drp Lynd, cam x ikhlas je.. huhu, tak le!! cuma penat kit n mood nak berblog agak merundum. tk byk2 ye Lynd..

Apa yang sedang bermain di fikiran sekarang?
Bantal kt maner?? kalu boleh nak tido awal kit sbb smlm cuma dapat tido dlm 3-4 jam je

2. Apakah nama samaran anda?
Nama glemer kni tntunya umialya (sempena seorg ibu kpd bb bernama Alya, biarpn punyai anak yg ramai tp sbb kiranya dia yg 'BONGSU', byk le kelebihannya.
Anak2 buah memanggil m/cik tni @ cik tni w/pun anak bongsu dlm adik beradik 9 org,
  eh, tak le, 8 org je (yg peliknya abg  lak dorang panggil Pakcu.. huhu)

3. Berikan 3 orang yang anda sayang
arwah kedua ibubapaku dan arwah anak - syahmi
suami dan anak2
adik beradik (udah lebih drp 3 org daaaaa, apalah, x fhm soklan)

4. Panggilan untuk si dia
abah (terikut anak2)

5. Hadiah yang diimpikan oleh orang yang teristimewa
x pnh bermimpi adiahnya sbb dia bukannya sorang yg 'romantik'

6. Blog yang anda suka visit
semua teman di alam maya yg sudi menghulurkan tali persahabatan

7. Taggedkan kepada :
memandangkan ramai dah yg kena tag..  mungkin boleh bg kat :-

 (ena tlg ambik ye, xtau naper.. akak x leh lepas sempadan nak melawat ena (xder pass kot!!  nnt cuba lg d lain masa)

dan semua teman yang singgah kesini, sila ambik le ye

Stress di tempat kerja

Anda stress?   Aku?  memang stress kini tapi ubat yang paling munjarab ialah nyusukan Alya dan melayan kerenahnya yang sering mencuit ati, tambahan sejak dia mula berjalan, aku suka sangat tengok gelagatnya yg suka angkut pelbagai barangan rumah ke hulu dan ke hilir.

Bangun je tido, dia memulakan operasinya menjelajahi rumah, terkedek2 hgkan hubby pernah berkata, rindu nak melihat Alya merangkak, jgn mimpi le ye.. dia sedang berlatih kawat krg ni, mlm td jam 12t/mlm masih ngajak ummi bermain2, dia x kasi ada ruang kosong diminda ummi, sayaaaaaang Alya!!!! 

Ada beberapa faktor yg mungkin boleh menybbkn kita stress.. nak tahu?? jom, kita baca senarai dibawah, mgkn ada salah satu / dua/separuh/ hampir kesemuanya..

Jika sudah sampai separuh dan ke atas, jgn lengah2 lg.. lebih baik  dptkan kaunseling drp mereka yg bertauliah. (4/14 - ok le tu, normalkaaan!!!)
  • Semua kerja perlu segera -kesuntukan masa- dorang blm antar2 laporan peringkat daerah, kena compile dan siapkan selewatnya esok.. cepat le!!!!!
  •  Beban kerja berterusan (kronik) -kadang2
  •  Perbezaan persediaan tugas dengan ketetapan tugas
  •  Bebanan kerja kerana kuantitatif dan kualitatif  - yg ni paling stress buat masa kini
  •  Mengalami kebosanan di tempat kerja
  • Merasakan idea sendiri yang betul
  • Selalu salahkan orang lain
  • Rasa tidak sabar dan mudah meradang terhadap rakan kerja
  • Rasa tertekan dengan sikap ketua/ majikan- makin ari, makin x fhm, sabooor je le!!, kdg2 terfikir gak, seronoknya jadi staf bawahan, cuma perlu mengikut arahan tp gaji lak yg x sronoknya.. apa2pn, saya yg menjlnkn tugas.. ekekeke
  • Terlalu banyak atau terlalu sedikit kerja
  • Pertukaran dalam prosedur atau polisi
  • Tiada objektif jelas
  • Ruang atau persekitaran tempat kerja yang tidak selesa


  • Terlalu bosan dengan tugas akan membawa risiko ‘job burnout’,  tanda-tandanya:  
~ Bosan bekerja
~ Mengasingkan diri
~ Malas ke tempat kerja
~ Rasa pekerjaan tidak sesuai dan rendah tarafnya
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
COPYRIGHT AND TEMPLATE DESIGN ALL RIGHT RESERVED BY CIK ROSE CUTE wink