Followers

Tuesday, March 15, 2011

Genetik tingkatkan Kanser Kolon?

Hampir 2 tahun yang lepas, saya telah kehilangan seorang abang kandung akibat kanser kolon, mungkinkah diri ini berisiko tinggi untuk mendapat kanser tersebut, artikel hasil tulisan Noor Fazrina Kamal - Utusan Malaysia telah menarik minatku untuk berkongsi pengetahuan mengenai kanser kolon.
SIAPA sangka keseronokan menikmati hidup tanpa sebarang penyakit bahaya lebih separuh abad akhirnya diuji dengan penyakit kanser kolon pada usia emas.
Bukan mudah untuk mengenal pasti puncanya kerana penyakit ini tiada penyebab tunggal. Hampir semua kanser kolon bermula dengan ketumbuhan bukan kanser atau dikenali sebagai polip yang akhirnya secara senyap bertukar menjadi sel kanser.
Dr. Abdul Malik Jamal Buhari, Pakar Gastroenterologi dari Pusat Perubatan Kelana Jaya, Selangor berkata, sesiapapun mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk menghidap kanser kolon jika usia melebihi daripada 60 tahun.
Antara risiko-risiko lain ialah makan satu diet tinggi dalam daging merah atau daging proses, mempunyai polip kolorektal, berpenyakit radang usus penyakit Crohn atau kolitis berulser) dan ahli keluarga pernah menghidap kanser usus.
Kolon atau kolorektal, ialah kanser yang berlaku di awal usus besar (kolon) atau dubur (akhir kolon). Lain-lain jenis kanser boleh menjejaskan kolon, seperti limfoma, tumor karsinoid, melanoma dan sarkoma. Kes-kes seperti yang dinyatakan sebelum ini adalah yang luar biasa.
Diagnosis awal boleh meningkatkan kesembuhan. Apa anda makan boleh memainkan peranan dalam kanser risiko usus besar anda.
  • Kanser kolon boleh terjadi dengan satu serat rendah yang tinggi lemak diet dan daging merah.
  • Merokok dan minuman beralkohol adalah faktor risiko lain yang berkaitan dengan punca kanser kolon.
  • Banyak kes kanser kolon tidak mempunyai gejala-gejala.
Gejala-gejala berikut bagaimanapun, mungkin menunjukkan kanser kolon:
  • Sakit abdomen dan rasa tidak puas selepas membuang air besar.
  • Darah dalam najis.
  • Cirit-birit, sembelit atau perubahan lain dalam tabiat-tabiat membuang air.
  • Sekatan usus.
  • Kehilangan berat dengan tiada alasan yang diketahui.
Tanda-tanda dan ujian-ujian
Cara untuk mendiagnos penyakit kanser kolon ialah menerusi kolonoskopi dan Sigmoidoscopy. Bagaimanapun hanya melalui proses kolonoskopi membolehkan kita melihat keadaan keseluruhan kolon.
Ujian darah juga boleh dibuat untuk mengesan penyakit ini. Ujian ini dinamakan complete blood count (CBC) untuk anemia.
Ujian fungsi hati
Tambah Dr. Abdul Malik , sindrom genetik tertentu turut meningkatkan risiko untuk kanser kolon.
Jika doktor anda mengesyaki yang anda mempunyai barah kolorektum, lebih banyak ujian akan diadakan untuk melihat jika kanser itu telah merebak. Ini dipanggil pemeringkatan CT atau MRI mengimbas abdomen, kawasan pinggul, dada, atau otak boleh digunakan untuk melakonkan kanser. Kadang-kadang, imbasan PET juga digunakan.

1 komen yang kalian berikan, tqsm..:

CikPuan Fara said...

bagus info awk bagi nih. saya pun kehilangan nenek tersayang sbb kanser kolon :(

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
COPYRIGHT AND TEMPLATE DESIGN ALL RIGHT RESERVED BY CIK ROSE CUTE wink