Followers

Saturday, October 15, 2011

Tawar Susu Ibu di Internet

Sebenarnya isu di atas sedang hangat diperkatakan sejak kelmarin lagi, ia terdapat di dalam ruangan RATU Berita Harian.

Sejujurnya diri ini kurang pasti tentang isi kandungan sepenuhnya artikel tersebut, terlepas pandang semasa membaca Berita Harian (maklumlah cuma sempat membacanya sepintas lalu) tup2 semasa buka FB, ia sedang hangat diperdebatkan.

Setelah membaca artikel ini di Berita Harian Online (Ratu), ia masih diawang2an sebab ringkas dan tidak dijelaskan secara terperinci.

Percayakah perahan susu badan wanita berlambak di pasaran dan kini dijual di internet?
Walaubagaimanapun, tajuk diatas yang tercatat di dalam FB berita harian telah menyentap jantung ini, amat sensitif bagi kami ibu2 yang memilih menyusukan anak biarpun dihimpit kesibukan sebagai seorang ibu yang bekerjaya...

Artikel ini telah memaksa pihak human milk 4-human babies-malaysia menulis surat kepada pihak editor BHarian  'Artikel terpesong tentang Human Milk 4 Human Babies- surat kepada editor' .

Moga ada jalan penyelesaian dan pembetulan fakta dapat diperjelaskan dengan terperinci bagi mengelak kekeliruan ibu2 muda diluar sana yang sedang mencari maklumat tepat mengenai penyusuan ibu buat tersayang.

Kita 1 Malaysia, harap2 salah faham ini boleh diselesaikan dengan aman, insya allah

Wednesday, October 12, 2011

Pengurusan Plasenta @ Uri ???

ihsan en. google
Islam tidak menyuruh umatnya mengurus uri seperti jenazah. Apa yg perlu hanyalah di basuh, kemudian tanam di tempat yg selamat, maksudnya jauh daripada dimakan binatang liar.

Prof.Madya Dr. Anisah Abdul Ghani dari Jabatan Fiqh dan Usul, Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya berkata, uri adalah sebahagian daripada bayi, dan kerana itu ia perlu dijaga.

“Eloklah dibersihkan dan ditanam tetapi bukan diurus seperti jenazah,” katanya ketika ditemui baru baru ini.

Menyentuh perbuatan meletak bahan bahan seperti asam garam, yg disertakan sebatang jarum atau paku, menurut Dr. Anisah, semua itu hanyalah adat semata mata.

“Dalam Islam tidak ada semua itu. Seelok eloknya basuh saja bersih bersih. Selepas itu balut kemas, tanamlah. Tentang tempatnya tak kira dimana, asalkan sesuai pada fikiran kita dan dapat mengelak daripada diselongkar binatang,” tambah Dr. Anisah.

Di kalangan masyarakat Melayu, uri cukup dijaga. Selain ditanam beserta dengan pelbagai benda, seperti jarum, paku, lebai, adakalanya batik dan sebagainya. Malah sesetengah tempat ia dipasang lilin waktu malam selama tujuh malam.

Menurut mereka lagi, jika ditanam begitu saja, macam macam perkara akan menimpa bayi. Takut dengan musibah musibah yg dikatakan itu, ramai ibu bapa yg terpaksa patuh dengan cara menanam uri.

Semua itu, menurut Dr. Anisah hanyalah adat orang Melayu yg telah diamalkan turun temurun. Mengamalkannya tidak salah kerana ia cuma budaya, asalkan tidak memesongkan keyakinan.

Bagaimanapun menurut beliau, jika petua orang tua itu menjurus ke arah suatu kepercayaan atau keyakinan maka ia tidak boleh diamalkan.

“Masalah akan timbul jika kita benar benar percaya bahawa kita kena tanam uri dengan bahan bahan tertentu supaya anak tidak berkudis, mengelak drpd menangis malam, sawan dan sebagainya. Kedaan itu jelas bertentangan dengan syarak dan boleh membawa kepada khurafat. Misalnya kalau letak jarum atau paku semasa tanam uri dapat mengelakkan drpd gangguan makhluk halus jelas ini salah. Kita dilarang terus drpd percaya yg lain selain ALLAH,” katanya lagi.

Tapi bagaimana pula jika uri berkenaan dibuang saja? Apakah hukumnya?

“Sebenarnya tiada hukum, nas atau hadis yg jelas mengenai cara menguruskan uri, Cuma sesuatu anggota tubuh apabila tidak dikehendaki digalakkan supaya dipelihara dan dijaga dengan baik.

“Jika dibuang saja pun tidaklah menjadi dosa tapi seelok eloknya dibasuh dan ditanam supaya tidak kotor dan berbau busuk yg mungkin akan menimbulkan masalah kepada orang lain pula,” katanya lagi.

Malah menurut Dr.Anisah, perangai anak anak tidak ada hubung kait dengan dimana atau macamana uri diuruskan. Semuanya bergantung pada didikan yg diberikan ibu bapanya.

Nabi pernah berkata, seorang bayi yg baru lahir ibarat sehelai kain putih. Ibu dan bapanyalah yg menentukan sama ada dia menjadi Majusi atau Nasrani.

Malah menurutnya lagi, tidak ada doa doa khusus untuk dibacakan semasa menanam uri bagi menjamin menjadi anak yg soleh atau solehah.

“Cukup sekadar baca Bismillah dan berselawat ke atas Nabi junjungan kita Muhammad. Sebenarnya bagi mendapatkan anak soleh dan solehah, pasangan ibu bapa harus memainkan peranan. Mereka berdua haruslah menjaga kelakuan, makanan dan minuman anak anak serta memastikan halal, bukannya di mana dan bagaimana uri ditanam,” kata Dr. Anisah

Tuesday, October 11, 2011

Kanser Payudara

 Golongan berisiko mendapat kanser payudara ialah:-
  •  Wanita (100 kali ganda lebih tinggi berbanding lelaki)
  •  Sejarah keluarga
  • Sejarah kanser - wanita yang pernah mengidap barah payudara mempunyai risiko berulang 4 kali ganda
  • Sejarah haid dan pembiakan - melahirkan anak merendahkan risiko barah ini terutamanya jika kelahiran anak pertama sebelum usia 30 tahun
  • Pemakanan - pengambilan lemak secara berlebihan
  • Pengambilan hormon (HRT) mempunyai risiko kanser payudara lebih tinggi (setelah 5 tahun mengambil hormon secara berterusan.
Nota: 
Ramai diluar sana tidak menyedari kemudahan yang disediakan oleh pihak LPPKN di dalam pengesanan awal kanser payudara.

Buat pengetahuan semua, wanita berusia 40 tahun dan ke atas  (seawal 35 tahun bagi mereka yang mempunyai risiko) serta memenuhi kriteria kelayakan berhak mendapat subsidi mamogram  sebanyak RM 50.00. 

Terbaru pengangkutan awam disediakan untuk membawa klien yang berada jauh dengan pusat2 mamogram untuk menjalani ujian ini.

Perkembangan semasa, promosi 'Program Subsidi Ujian Mamogram LPPKN' sedang dijalankan di Hospital Pantai hingga 30.11.2011 dengan pemberian baucer bernilai RM20 kepada setiap peserta yang menyertai program ini (stok terhad).

Keterangan lanjut boleh hubungi Klinik2 LPPKN berhampiran @ layari "LPPKN Portal".

Sunday, October 9, 2011

22 sebab Malaikat Rahmat tidak akan memasuki rumah kita

  1. Rumah orang yang memutuskan hubungan Silatulrahim
  2. Rumah orang yang memakan harta anak yatim secara HARAM
  3. Rumah orang yang memelihara anjing
  4. Rumah yang banyak menyimpan gambar mencerca Para Sahabat NAbi, orang yang telah mati dsb 
  5. Rumah yang mengumandangkan nyanyian memuja selain daripada Allah SWT
  6. Rumah yang sering meninggikan suara
  7. Rumah yang didiami mereka yang syirik kepada Allah SWT seperti tukang tilik, ahli nujum
  8. Rumah yang menggunakan perhiasan seperti pinggan dan mangkuk drpd emas 
  9. Rumah yang ambil makanan yang berbau seperti merokok
  10. Rumah yang  didiami mereka yang sentiasa bergelombang dengan maksiat
  11. Rumah yang didiami mereka yang melakukan dosa2 besar 
  12. Rumah yang didiami mereka yang derhaka kepada kedua ibubapa
  13. Rumah pemakan riba 
  14. Rumah yang mengamalkan budaya syaitan 
  15. Rumah yang memiliki patung2
  16. Rumah yang memiliki loceng seperti loceng gereja
  17. Rumah yang didiami peminum arak
  18. Rumah yang mempercayai tukang tilik
  19. Rumah yang didiami mereka yang mendapat laknat Allah SWT, pemakan/pemberi rasuah dan mereka yang mengubah kejadian Allah SWT seperti wanita yang mencukur kening.
  20. Rumah yang didiami mereka yang berhadas besar tanpa mandi Janabah/Junub 
  21. Rumah yang melakukan pembaziran (Berhias dengan berlebihan)
  22. Rumah orang yang melakukan maksiat di dalamnya
Rujukan: akhbaralyom.net 

Saturday, October 8, 2011

Bayi 23 hari diliwat bapanya

Tak mampu nak ulas panjang lebar, kesian, sedih, pilu, kecewa, marah bercampur baur, mungkin si bapanya berada didalam pengaruh dadah kot!!!, lagi satu tak mungkin si ibu tak menyedari tindakan ini sebab ia berlaku di dalam rumah yang sama dan ketika itu si ibu masih dalam pantang, tak masuk dek akal

Sumber: Harian Metro

GOMBAK: Berang isteri dalam pantang enggan melayan kehendak seksualnya, seorang lelaki berusia 28 tahun bagaikan dirasuk syaitan apabila sanggup meliwat bayi lelakinya berusia 23 hari di dalam bilik di rumahnya di Taman Sunway, Batu Caves, di sini, kelmarin.

Lebih kejam apabila tangisan bayi malang yang menahan kesakitan itu langsung tidak diendahkan si bapa durjana, sebaliknya dia menjadi lebih rakus dengan bertindak menutup mulut anaknya itu menggunakan tangan dengan kuat, sekali gus menambah derita si kecil.

Bapa yang kejam itu berbuat demikian untuk mengelakkan tangisan bayi malang itu didengari isterinya yang ketika kejadian dilaporkan sedang berehat di ruang tamu rumah.

Sumber polis berkata, tindakan keji dan kejam itu hanya disedari ibu mangsa berusia 39 tahun kira-kira jam 4 petang apabila melihat mangsa tidak bermaya ketika mahu memandikannya.


“Si ibu terkejut apabila melihat bahagian mulut mangsa lebam. Pemeriksaan wanita itu kemudian mendapati bahagian dubur mangsa turut cedera.

Friday, October 7, 2011

Bajet 2012

Antara Bajet 2012 ialah:-
  • Kerajaan setuju melanjutkan umur persaraan 58 kepada 60 tahun (xpastilah, mampu ke tak diri ini nak kerja sampai umur 60 tahun nnt, sekarang ni pun stress manjang, huhuhu)
  • Had maksimum harga rumah ditingkatkan daripada RM220 ribu kepada RM 400 ribu (suami isteri) - dibawah Skim Perumahan Pertamaku
  • Subsidi RM20,000 bagi 10,000 rumah Program Perumahan Mesra Rakyat.
  • Pemberian subsidi bil. elektrik RM20/bulan dan kebawah (x mungkinlah buat masa sekarang ni)
  • Peruntukan subsidi makanan asas RM2.3bilion
  • Caruman Majikan dinaikkan sebanyak 13% untuk gaji di bawah RM5,000 untuk sektor swasta
  • 600 ribu Pesara bakal menikmati penyelarasan pencen
  • Skim Amanah Rakyat 1 Malaysia bagi mereka yang berpendapatan di bawah RM3,000
  • Pendidikan sekolah rendah dan menengah disediakan secara percuma - seronoknya!!
  • Peneroka bakal menerima durian runtuh (tunggulah ye...)
  • Membenarkan pendaftaran awal menunaikan haji melalui kaedah penghadangan Akaun 2 pencarum.
  • Bayaran Khas RM3,000 kepada pesara, balu dan duda anggota keselamatan
  • Pemberian suntikan percuma HPV (3 doses) RM150- akan dilaksanakan oleh LPPKN #^&(#$%^&???
  • Pemberian subsidi produk petroleum
  • Membina hospital wanita dan kanak-kanak Kuala Lumpur - kos RM700 juta
  • Bantuan persekolahan RM100 akan diberi kepada semua pelajar sekolah rendah dan menengah (Tahun 1 hingga tingkatan 5)  mulai tahun depan
  • Memperkenalkan Sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) bagi menggantikan Sistem Saraan Malaysia dengan menyediakan gaji sebaris dengan pembaharuan lebih radikal. Sistem ini akan menaikkan gaji maksimum diantara RM80 hingga RM300 mengikut gred.- agak2nya berapa dapat ye?
  • Warga emas berusia 60 tahun dan ke atas dikecualikan caj pendaftaran disemua hospital kerajaan dan klinik kesihatan, klinik 1'Malaysia dan Klinik Pergigian - RM1 kan!!!, ok le tu
  • Diskaun 50% tambang monorel dan LRT untuk warga emas
  • Pemberian bantuan RM500 kepada isi rumah yang berpendapatan RM 3,000 dan ke bawah - dengan syarat kena berdaftar dengan Lembaga Hasil Dalam Negeri (keh x dpt, huhuhu!!!!)
  • Baucer buku  RM200 kepada pelajar di institusi awam dan swasta 
  • Bonus setengah bulan gaji kepada penjawat awam, minimum RM500 dan bantuan khas kepada pesara RM500 (akan dibayar bulan Disember 2011 bersama gaji bulanan) - Alhamdulillah... mesti ramai yang dok tunggu2 bab bonus ni, huhuhu

Monday, October 3, 2011

Macam2 hal

Kita dulu2 takut sangat kat mak ayah, bila aje kena tegur dan marah terus menikus tak berani nak lawan, namun keadaan sekarang ni dah jauh berbeza,banyak kisah2 negatif ini dipaparkan di media masa, kisah anak serang orang tuanya, bunuh bapa dan sebagainya

ermmmmmm, agak2nya siapakah yang bersalah dalam hal ini?
Sumber: hmetro

KULIM: Seorang bapa terpaksa lari menyelamatkan diri daripada diserang anak lelakinya dengan parang di rumah mereka di Kampung Baru Air Merah di sini malam tadi.

Kejadian tersebut dilaporkan berlaku selepas si bapa yang berumur 60 tahun dan merupakan pesara tentera menegur sikap anaknya yang berumur lingkungan 30-an itu yang bertindak liar sebaik pulang ke rumah pada jam 11 malam.

Mereka dikatakan bertengkar diikuti pergaduhan antara kedua-duanya sehingga menyebabkan si anak terjatuh dan luka di kepala, kata Ketua Polis Daerah Kulim, Supt Ghuzlan Salleh.

Beliau berkata menyedari dia mengalami kecederaan, si anak naik berang lalu mengambil parang dan cuba menyerang bapanya yang terpaksa menyelamatkan diri ke luar rumah.

"Atas bantuan jiran-jiran, bapa berkenaan menghubungi balai polis bagi mendapatkan bantuan," katanya kepada Bernama hari ini.

Ghuzlan berkata anggota polis yang tiba di tempat kejadian berjaya memujuk si anak sebelum dia menyerah diri dan dibawa ke balai polis.

Beliau berkata pihaknya tidak menolak kemungkinan suspek berada di bawah pengaruh dadah ketika kejadian itu.

Nota: Masa anak2 kecil, ditantang bak minyak yang penuh, seekor nyamukpun x bg gigit tapi bila anak dah besar......
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
COPYRIGHT AND TEMPLATE DESIGN ALL RIGHT RESERVED BY CIK ROSE CUTE wink