Followers

Saturday, February 7, 2015

Wajarkah harga hasil laut diturunkan?

Berita Harian 7/2/15

Kalau tanya saya tentulah WAJAR diturunkan, maklumlah harga sekarang ini naik berganda2 berbanding 2-3 tahun lepas.

Ikan selayang sebelum ini RM3.50-4/kg, kini RM10-14/kg, udang RM8-12/kg, kini RM32-35/kg, sotong RM 10/kg, kini RM20-22/kg, harganya berbeza mengikut lokasi, jangan salah faham k,

Salah satu jawapan dari Persatuan Nelayan Selangor.

13 komen yang kalian berikan, tqsm..:

Etuza said...

setuju ikan laut diturunkan kalau di Keningau ja..huuuu mahal sekarang ni UMI...

Bunda_nora said...

Salam hujung minggu dari Bunda...

iryantyismail said...

memang makanan laut tinggi harganya sekarang..telur pun dah mahal umi sebiji dah 48sen...tak tahu kenapa..

Umialya said...

Masa akak remaja dulu, telur RM1/6biji, bergantung kpd saiz telur.

Yalah harga makanan ayam sekarang ini mahal giler, jadi mereka kena naikkan harga telur2 ayam bagi perolehi keuntungan.

Umialya said...

Salam hujung minggu Bunda

Umialya said...

Orang kata makanan laut di Sabah jauh lebih murah dari semenanjung.

paridah said...

masing2 dgn alasannya kalau diminta turunkn harga ya...pabila hrga minyk naik dgn sekelip mata semua hrga brg naik...

Ann Ishak said...

saya pun setuju harga hasil laut diturunkan tetapi bagi hasil yang setimpal untuk nelayan. biasanya pemborong yang selalu mengaut keuntungan lebih

Umialya said...

Kalau dah naik tu, susahnya nak turun..

Umialya said...

Betul tu Ann, akakpun setuju, biasanya pemborong dapat untung lebih, kesian nelayan..

arzmoha said...

pemborong ambil untung banyak septutnya tindakan tegas seperti menarik lesen diambil

Unknown said...

Sekarang ni barang asyik naik je harganya, ble ada gst makin bertambah naik dan yg tak bestnya ramai yang ambil kesempatan :(

OKje said...

Betul tu Geng....mmg harga naik sungguh. Takut ar kita nak beli ikan mahal. Budak budak bukan suka sangat ikan, depa lagi suka ayam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
COPYRIGHT AND TEMPLATE DESIGN ALL RIGHT RESERVED BY CIK ROSE CUTE wink