Followers

Sunday, October 24, 2010

Kesan kanser payudara lelaki lebih parah

Dalam Kolum Kesihatan Utusan Malaysia hari ini membincangkan berkenaan Barah Payudara di kalangan kaum lelaki,   jangan ingat lelaki boleh bebas 100% daripada kanser yang paling ditakuti di kalangan kaum kita ye.. justeru itu langkah berjaga2 perlu diambil oleh semua orang tanpa mengira jantina
Di antara info menarik untuk di kongsi bersama ialah:-
  • Kebanyakan kanser payudara yang menyerang lelaki kesannya jauh lebih buruk. Ini kerana ia akan menular kepada organ lain dengan cepat sehingga membawa kematian. 
  • Walaupun jarang berlaku, kanser payudara yang menyerang golongan lelaki adalah lebih berbahaya kerana sel kanser itu lebih agresif berbanding sel kanser yang menyerang golongan wanita.
  • Pemeriksaan saringan mamografi hanya dilakukan untuk wanita sahaja. Ia merupakan kaedah unggul untuk mengesan kanser payudara di peringkat awal, di mana kanser itu belum disedari oleh wanita tersebut. Mamografi boleh mengesan kanser payudara satu tahun lebih awal sebelum wanita tersebut mendapat sebarang sindrom atau tanda-tanda.
  • Kanser payudara lelaki berlaku pada bahagian tisu payudara, sebarang keganjilan pada payudara lelaki merupakan simptom utama mereka menghidap kanser. Biasanya mereka akan merasa benjolan atau ketulan di belakang puting susu (nipple) dan payudara akan membesar sebelah (gynaecomastia). Lelaki tersebut juga akan mengalami pengeluaran cecair dari puting, perubahan warna kulit di payudara atau puting susu tertarik ke dalam.
  • Pengesanan melalui ujian Ultra Sound dan Ujian Biopsi 
  • Kanser payudara lelaki merebak melalui salur limfadan salur darah. Sama seperti kanser payudara wanita, sekiranya penyakit dapat dikesan di peringkat awal, harapan untuk sembuh adalah tinggi.

2 komen yang kalian berikan, tqsm..:

Hezesuze said...

tak sangka lelaki pun leh kene barah payu dara kan

Umialya said...

Hezesuze
ader tp %nye rendah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
COPYRIGHT AND TEMPLATE DESIGN ALL RIGHT RESERVED BY CIK ROSE CUTE wink