Followers

Monday, September 12, 2011

Kekurangan Susu Ibu

Sering mendengar keluhan ibu2 bahawa susu mereka tak banyak untuk menampung keperluan bayi, sebenarnya terdapat beberapa faktor yang boleh menyebabkan ia susut, diantaranya ialah:-

i) Kekurangan Ransangan akibat faktor seperti:-
  • Jika kita tidak menyusukan bayi sekerap yang boleh
  • Ibu2 memulakan pemberian makanan tambahan @ penyusuan botol terlalu awal
  • Ibu cuma menyusukan bayi sebelah payudara sahaja
ii) Jika ibu2 kurang yakin dengan keupayaan diri untuk menyusu
iii) Ibu2 menghadapi tekanan emosi @ stress

Penyelesaian:-
  • Susuilah bayi dengan kerap iaitu sekurang2nya 2 jam sekali
  • Susui bayi dari kedua2 belah payudara

8 komen yang kalian berikan, tqsm..:

Nanie Khairani said...

Nanie sekarang menyusu hanya dengan sebelah B sahaja.. Sedih jugak.. tapi apakan daya, doktor pun suruh stop yang sebelah tu.. But hopefully boleh bagi balik yang sebelah lagi ni...

umialya said...

Nanie
napernya? kalu ada masalah, nak wat camner ye..ikut jelah nasihat doc.

anisalya said...

kadang2 ibu sendiri cepat giveup. ibu giveup anak2 pun giveup jugak la.

umialya said...

anisalya
akak setuju 100%

Nora Shahaira said...

akak nora berusaha juga bagai susu ibu..masa anak first..jayanya fully 2 tahun stgh. tapi memang masalah..dia nak sebelah je..kalo bg sebelah lagi mengamuk sampai seminggu muntah2 taknak menyusu..

anak kedua ni pun sama..cuma alhamdulillah, boleh dipujuk2 lagi susu sebelah lagi..cuma sekaran ni kan..dia macam tak cukup. susu akak boleh tahan lagi banyaknya..kena juga tampung dengan botol..

umialya said...

NS
Alhamdulillah..

Mama Syabil and Rania said...

harap-harapnya tak terjadi kepada saya....

Masih cuba meminimumkan stress.... heheheh, lagipun belum stat keje lagi ni... :)

umialya said...

MSR
mudah2an

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
COPYRIGHT AND TEMPLATE DESIGN ALL RIGHT RESERVED BY CIK ROSE CUTE wink