Followers

Friday, June 20, 2014

Dementia (1)

Sekarang ini kecoh di laman sosial mengenai Isu Mantan Naib Ketua Wanita Umno di tempatkan ke Dementia Homecare Centre SDN BHD milik Non Muslim, kadang2 kita sebagai insan biasa suka membuat andaian tanpa mengetahui kisah sebenar.

"Dementia boleh didefinasikan sebagai Kemerosotan fungsi otak yang tidak boleh dikembalikan kepada normal akibat perubahan struktur otak berikutan dengan proses ketuaan.

Permulaan kemerosotan ini berlaku secara perlahan2 atau secara tiuba2. Gejala penyakit ini biasanya dikesan dari sahsiah asasi (latar belakang) pesakit.

Biasanya ia terjadi kepada mereka yang berusia 65 tahun dan ke atas, kadang2 boleh menyerang mereka yang berusia seawal 45 tahun.

Puncanya tidak diketahui tetapi faktor2 yang boleh menyebab adalah keturunan, keadaan persekitaran, tekanan hidup berpunca dari perasaan seseorang, prejudis masyarakat, kehilangan kerja dan tekanan ahli keluarga.

Simtom:

Tanda awal:
Hilang minat terhadap hidup
Hadapi masalah mengenali orang lain
Selalu bercanggah dengan orang lain
Tiada keyakinan diri
Tidak dapat mengingati perkara2 baru
Lambat bertindakbalas terhadap soalan
Tidak dapat menentukan masa
Selalu mengadu diabaikan
Lupa tanggungjawab dan temujanji
Tidak dapat mengingati arahan yang mudah
Abaikan kebersihan diri
Peringkat Lewat:
Tidak dapat mengingati tempat
Tidak dapat mengenali orang lain
Keupayaan pergerakan berkurangan - berat badan berkurangan, gaya berjalan tidak stabil
Peringkat teruk
Tidak dapat mengawal membuang air besar & kecil
Tidak dapat berkomunikasi
Hilang keupayaan fizikal
Nota: Masalah ini juga telah berlaku kepada arwah ayah, moga beliau tenang di sana, al-fatihah..

5 komen yang kalian berikan, tqsm..:

Kakzakie said...

Betul tu kita tak tahu situasi sebenar mengapa ditempatkan beliau di sana.

Bila tengok simptom tu macam takut pulak kakak sebab kita pun boleh kena juga kan..

Miss Sasu said...

jalan sini..

miss sasu

hainom OKje said...

Dermentia ni sama je dengan Alzhemierlah kan UA....
Kita pun akan tua jugakkan ...Rasanya anak anak dia lebih tahu apa yg mereka buat...

hainom OKje said...

Alfatihah jugak buat Arwah abah UA

Tihara said...

simpati dengan penghidap penyakit ni..
al fatihah untuk arwah ayah UA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
COPYRIGHT AND TEMPLATE DESIGN ALL RIGHT RESERVED BY CIK ROSE CUTE wink