Followers

Sunday, January 30, 2011

Pertemuan tragis

Astaghfirullah, terkedu seketika apabila baca berita ini. Sedih, sebak, kecewa semuanya bercampur, naper dunia kini makin hari makin kejam? 


Setiap hari kita disogokkan dek berita pembuangan bayi yang entah bila akan berkesudahan. Pelbagai usaha yang telah dilakukan bagi menangani masalah ini tapi gagal tanpa ada kesedaran daripada kita.

Sumber : Harian Metro
Oleh IBRAHIM ISA ibrahim@hmetro.com.my
BATU PAHAT: “Berderau darah saya apabila melihat sekujur tubuh bayi dengan kesan darah di dalam longkang yang belum siap sedalam hampir setengah meter.


“Apabila menghampiri longkang berkenaan, saya dapati bayi lelaki itu dalam keadaan bogel dan mengereng, lengkap dengan tali pusat dan uri yang belum dipotong,” kata pekerja kontrak, Hamid Marsuki, 43 yang menemui mayat itu dalam longkang yang masih dalam pembinaan di sebuah rumah di Jalan Mekar 5, Taman Mekar, Ayer Hitam, dekat sini, semalam.


Menurut Hamid, dia merasakan ibu bapa bayi berkenaan mungkin membuang bayi itu pada lewat malam atau awal pagi semalam kerana pada jam 8 pagi hingga 10 pagi kelmarin, mereka masih menjalankan tugas membina longkang dan tembok rumah di kawasan itu.

Mayat bayi lelaki dipercayai baru dilahirkan itu disyaki dibuang tanpa belas kasihan apabila ibu bapa bayi tidak membalut kain pada bayi itu dan meletakkannya ke dalam longkang yang mengalirkan air.


Keadaan itu menyebabkan bayi berkenaan maut dipercayai akibat kesejukan atau lemas akibat air di dalam longkang.
Hamid berkata, dia melihat mayat bayi itu pada kira-kira jam 8.10 pagi ketika ingin menyambung semula tugas pembinaan longkang di kawasan rumah berkenaan.

5 komen yang kalian berikan, tqsm..:

z.u.n.a.i.d.a said...

salam umialya..lama xsinggah..huhuhuhu ntah la kan pe nak jd ngan dunia hari ini..wah 'dunia'.. senang2 jer dorang buang anak, kita nak beranak pon sakit ni kan nk buang..emmmm

umialya said...

zunaida
itulah krg ni.. senang2 aje buang anak

SYaMiLa said...

subhanallah....kesiannya kat baby tu...

zati embong said...

sampai hati.malaikat mnjaga bayi2 itu..

umialya said...

Sya
sedih sangat..

Zati
ntah le, cam dah xder perikemanusiaan daa kini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
COPYRIGHT AND TEMPLATE DESIGN ALL RIGHT RESERVED BY CIK ROSE CUTE wink