Followers

Thursday, May 20, 2010

Duktus Tersumbat

Alhamdulillah, masalah yang ku hadapi selama 2  hari ini tidak kritikal, ia cuma 'duktus tersumbat', mgkn gak mastitis di peringkat awal. Setelah mengambil beberapa langkah untuk mengurangkan gejala tersebut, benjolan mengeras yang ada semakin surut dan kesakitan reda. Cuma aliran susu masih berkurangan tapi x per,  stok EBM boleh dibantu dek p/dara sebelah kanan.  Aku bersyukur kerana ia tidak melibatkan luka/kesakitan pada nipple. Selama 2 hari ini aku cuma mengambil ubat untuk mengurangkan kesakitan. 

Gambar hiasan
Terima kasih kepada rakan2 di alam maya yang telah  mendoa  dan memberi sokongan.  Amat terharu, tak sangka ada yg sudi mendengar luahan hati ini.

Gitu juga anak buahku di pejabat yg terpaksa menjawab panggilan telefon bagi pihakku  sewaktu aku terpaksa mengepam dengan kerap semalam  (aku tahu korang gugup dan  takut tersilap menerima pesanan.. kesiannya tp nak x nak, terpaksa gak, time ni le telefon asyik berbunyi je,  bukan susahpun jawap telefon tu, tanya je panggilan drp siapa n aku akan call semula menggunakan h/set sambil aku mengepam kat bilik utiliti...tk nor!!) .  

Apa itu duktus tersumbat?

Terdapat dua jenis duktus tersumbat. Jika anda mengalami benjolan bengkak di buah dada anda yang berasa sakit, lazimya disertai radang kemerahan yang bertompok pada kulit berdekatan benjol itu, ini dikatakan “duktus susu tersumbat". Malah, duktus ini sebenarnya tidak tersumbat tetapi tisu di sekitar duktus susu itu radang dan menekan duktus tersebut. Duktus tersumbat sebenarnya adalah mastitis di peringkat awal.

Duktus yang betul-betul tersumbat jarang berlaku dan selalunya berlaku dalam beberapa minggu atau bulan selepas ibu mula menyusukan. Biasanya benjolan itu sakit dan kadang-kala terdapat juga tompok merah.

Sesetengah wanita akan mengesan satu tompok putih kecil pada hujung puting mereka, iaitu tanda saluran tersumbat dan sel kulit tumbuh di atasnya. Ini sebenarnya ialah lecur yang mudah dirawat. Jika anda menghidapinya, anda boleh merawatnya dengan mencucuk hujungnya dengan jarum yang steril. Lakukan ini selepas bayi anda telah menyusu iaitu apabila kulit anda lebih lembut.

Apa punca duktus tersumbat?

"Duktus tersumbat" (deskripsi yang lebih tepat ialah radang duktus) selalunya disebabkan oleh buah dada yang tidak "diperah" dengan efektif oleh bayi semasa dia menyusu. Jika buah dada tidak disalirkan dengan betul, susu akan terus “mengundur" disebabkan penhasilan lebih cepat daripada saliran. Susu ini akan dipaksa mengalir ke tisu sekitar yang akan menyebabkan keradangan, tisu jadi merah, panas dan sakit.

Perasaan seakan-akan selesema mungkin mengiringi mastitis dan ianya bukanlah tanda jangkitan (walaupun mastitis boleh menjadi jangkitan, selalunya ia adalah keradangan). Perasaan seakan-akan selesema ini adalah tanda bahawa badan anda menyangkakan susu itu sebagai protin asing dan sistem imuniti anda bertindak melawannya.

Apa yang boleh saya lakukan mengenainya?

Masalah duktus tersumbat boleh diselesaikan dengan memastikan bayi anda menyusu dengan efektif. Untuk melakukannya, dia mesti melekap pada dada anda dengan rapat. Panduan langkah-demi-langkah menunjukkan bagaimana ini dilakukan.

Adalah penting untuk bertindak dengan segera supaya anda dapat menghapuskan simptom awal sebelum ia mengembang menjadi mastitis sebenar.

Jika boleh, hubungilah pakar runding penyusuan dengan segera. Beliau dapat memastikan cara pelekapan bayi yang betul dan membantu bayi anda menyusu dengan efektif. Ini akan membolehkan susu terus disalirkan terus melalui buah dada anda. Berbincang dengan pakar pediatrik, pakar obstetrik atau doktor keluarga anda yang boleh mencadangkan seorang pakar runding.

Buat masa ini, ingatlah bahawa:

• Penting untuk terus menyusukan bayi anda walaupun ianya menyakitkan. Menyusulah sekerap mungkin dan elakkan masa yang panjang di antara penyusuan.
 
• Mempelbagaikan posisi penyusuan boleh membantu bayi anda melekap dengan lebih baik.
• Mengambil tab. paracetamol (panadol)  boleh membantu melegakan keradangan dan kesakitan.

• Menggunakan pam buah dada selepas setiap penyusuan boleh membantu mengeluarkan susu.
• Mengurut buah dada anda sebelum dan selepas penyusuan adalah sangat efektif.
• Meletakkan kain flanel yang hangat (atau sejuk) di buah dada, bermandikan air panas dan urutan lembut juga boleh membantu.

Jika simptom anda tidak menyusut (selalunya selepas 24 jam) atau jika anda mula berasa sakit dan seakan-akan mendapat selesema, hubungilah doktor anda. Anda mungkin menghidapi mastitis dan anda memerlukan antibiotik jika anda mendapat jangkitan.

Adakah ini akan menjejaskan bayi saya?

Kadang-kala, aliran susu anda pada buah dada yang terjejas itu lebih perlahan daripada biasa dan ini mungkin menyebabkan bayi anda menjadi "cerewet" apabila menyusu pada buah dada tersebut. Selain itu, ia tidak akan menjejaskan bayi anda.

Bolehkah saya terus menyusu?

Adalah penting untuk terus menyusu supaya bayi anda dapat menyalirkan buah dada dan mengeluarkan semua susu, dan anda boleh mengelakkan daripada menghidapi mastitis. Walau bagaimanapun, jika anda mempunyai suhu yang tinggi selepas 24 jam, dan terus berasa sakit selepas mengikuti nasihat yang terdapat di atas, anda perlu berjumpa dengan doktor anda.

Rujukan dan salinan 99%: babyCenter.com

8 komen yang kalian berikan, tqsm..:

Ummi Aisyah said...

thanx 4 info yang sangat berguna..pernah berlaku kat saya dulu..huhu..memng sangat menyakitkan

ayu said...

akak, thanks for sharing..walaupun ayu pernah mengalami tapi tak de la berapa arif tentang persoalan ni...semoga akak cepat sembuh ye..

Pah Zarihan said...

thanks for the info..
sgt risau kalo masitis..

info ni saya amik sbg langkah persediaan kot2 la terkena

umialya said...

Ummi Aisyah.. salam kenal

ylh, Mslh ini leh berlaku pd kita semua.

umialya said...

Ayu.. Insya Allah. tk

umialya said...

Pah.. tu le, akak mmg berjaga2 dr awal, tak sangka leh kena gak. Mgkn terlalai ye!!

Ena said...

salam..

owh.. mcmtu rupenyer.. heheh..

thanks ye.. :)

umialya said...

salam..

cmner ena krg ni? sihat ke

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
COPYRIGHT AND TEMPLATE DESIGN ALL RIGHT RESERVED BY CIK ROSE CUTE wink