Followers

Sunday, May 23, 2010

Perkembangan anak 9 bulan - 1 tahun

Esok genaplah usia Alya 9 bulan, seronok tengok perkembangan anak dari masa ke semasa dan pada usia sebegini Alya sepatutnya:-

Pergerakan Kasar
  • Mengesut dengan punggung (mahir daa)
  • Berpegang kepada sesuatu untuk berdiri (udaaah)
  • Berdiri dengan sokongan (lama dah)
  • Berjalan sambil berpegang (boleh daaah)
Pergerakan Halus
  • Mengambil benda kecil dengan menggunakan ibu jari dan telunjuk (lulus ujian)
  • Bertepuk tangan (suka sangat)
  • Mengetuk dua objek satu sama lain (mahir daa)
  • Meletakkan satu objek yang dipegang untuk mendapatkan objek yang lain (ok je)
Psikososial
  • Takut pada orang yang tidak dikenali (xmo punya)
  • Gemar didukung atau dipeluk, juga minta didukung oleh orang lain yang dikenali (kalu boleh le..)
  • Menangis apabila ditinggalkan / berjauhan dengan ibubapa/penjaga (itu le susah sikit nak wat keje krg ni..)
  • Boleh menyatakan kehendak melalui memek muka, tunjuk jari atau sebutan seperti 'mam-mam' ( Gitu le krg ni.)
  • Berminat pada keadaan sekeliling ( mmg pun)
  • Memahami perlakuan ibubapa / pengasuh (fhm jika kita ada mslh, diapn ikut sama sedeynya..)
  • Tidak mudah memberi barang kepunyaannya (nangis jika ambil benda ditngnnya)
  • Boleh melambai (ada sekali 2 je, pastu dia wat derk je)
  • Suka berdamping / bermain dengan ahli keluarga (kdg2 dia leka bermain ngn kakak /abgnya)
  • Suka mengulangi perlakuan yang menyeronokkan ( ya, betul tu)
  • Datang apabila nama dipanggil (kdg2 x sempat panggilpun, dia dah dtg  mencari)
  • Menunjuk kemesraan dengan mendekatkan muka kepada ibubapa/pengasuh/orang yang dikenali ( suka bangat ..)
  • Mengangguk untuk 'ya' dan menggeleng untuk tidak (pandai daa)
Bahasa Pertuturan
  • Memahami arahan yang mudah seperti duduk
  • Menyebut/membebel ' ma ma', 'ba ba'
  • Meniru bunyi-bunyi pertuturan atau persekitaran

4 komen yang kalian berikan, tqsm..:

ayu said...

Alhamdulillah, dah 9 bulan dah alya ye...sangat bagus perkembangan alya..mudah2an hasrat kita utk memberikan yang terbaik utk anak2 kita tercapai..^_^

umialya said...

Ayu, gitulah yang diharapkan.. moga misi kita tercapai jua

mie_rahim said...

sebijik mcm dayana semua perkembangan..
tambah satu lagi
menjerit sekuat2 hati ala2 menyanyi lagu soprano dengan wajah yang sungguh selamba!

umialya said...

mie_rahim
kalu gitu ada le pelapis Ning BAizura..hehe

seronok kan bila satu demi satu perkembangan yg ditunjukkan dek mereka..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
COPYRIGHT AND TEMPLATE DESIGN ALL RIGHT RESERVED BY CIK ROSE CUTE wink