Followers

Friday, June 4, 2010

Berat unggul, ANDA??


carian goggle
Alhamdulillah, selepas melahirkan Alya dan berkat menyusukan si jantung hatiku ini selama 9 bulan, aku telah mendapat berat badan yang diidamkan sebelum ini. Jangan jealous!!

Berat 51kg dengan ketinggian 156cm, maka BMI ku kini adalah di paras unggul iaitu 21.2. ok le tu!! Jika dibandingkan dengan berat badanku bertahun2 sejak melahirkan anak sulung 14 tahun lepas, berat asyik di paras 43 - 44kg,  hampir2 Kurang Zat Makanan (KZM) . bak kata org, di tiup anginpun boleh tumbang. huhuhu..

Pernah sekali berat badanku merundum agak mengejut daripada 43kg ke 40kg (BMI cuma 16.7 shj - KZM tau, cengkung sgt!!),  ia adalah hasil daripada percubaan kontraseptif doses rendah pil 'mercillon'. Konon2nya wat kajian le kan, orang kata kontraseptif ini boleh mengawal @ mengurangkan berat badan, kecantikan dan pelbagai lagi kebaikannya.. kiranya ambil kontraseptif ni adalah 2 dalam 1.

 Aku cuba le kan.. erm, mampu ambil  3 pusingan je, tak larat le berat badan turun sampai 1kg/bulan. Sebenarnya keberkesanan penurunan berat badan akibat penggunaan kontraseptif ini adalah bergantung kepada individu. Ada sesetengah tu dok stabil je, tak turun2, ada gak yang ambil masa yang agak lama untuk turun sebabnya setiap daripada kita adalah tidak sama.

Kebaikan kita menyusukan anak bukan setakat untuk bayi sahaja tapi pada ibu jua iaitu bagi mendapat berat badan yang ideal.. tak perlu le membazirkan duit membeli ubat kuruskan badan @ apa2 jelah yang seangkatan dengannya.

tak caya????  cuba tanya rakan2 kita yang menyusukan anak secara eksklusif ...

4 komen yang kalian berikan, tqsm..:

umialya said...

mie_rahim..
ok.. udah boleh komen. Harap maaf

Ena said...

maa aihhh!!

kurusnya..

rose --{@ ibuRafiq @}-- said...

kita mmg EBF rafiq. tapi sbb c-zer masa lahirkan dia..so takleh nak bertungku n berbengkung masa dalam pantang..lelemak byk la..camno eh nak ilangkan..uhuhu

umialya said...

ena, erm..

rose.. akak x pasti le camner nak kempiskan perut, moga ada petua dr rakan kita yg boleh dikongsi bersama

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
COPYRIGHT AND TEMPLATE DESIGN ALL RIGHT RESERVED BY CIK ROSE CUTE wink