Followers

Tuesday, August 17, 2010

Pemakanan Sihat Sepanjang Ramadhan

Bagi ibu2 yang menyusukan anak / hamil, pemakanan seimbang perlu diambil sewaktu bersahur dan berpuasa, semestinya kita perlu mengambil makanan sebagaimana yang tertera di dalam 'Piramid Makanan' 


Panduan kita mengenai zat makanan yang diperlukan dan contoh makanan yg membekalkannya

  • Kalsium: Susu dan Prodek tenusu, ikan sardin, ikan bilis, kacang dan produk kacang spt tempe, tofu, sayur2an spt bayam, kailan, brokoli, produk diperkaya kalsium spt susu tinggi kalsium, yogurt, bijirin, biskut dan nasi

  • Zat Besi: Kerang, ikan bilis, hati, daging tanpa lemak, ayam, telur, kacang kuda, tauhu goreng, pucuk paku peria, bayam dan kangkung

  • Iodin: Makanan laut spt kerang, ikan, telur, daging, susu dan produk susu, bijirin

  • Zink: Daging, ikan, kerang, kacang dan bijirin

  • Folat; Sayuran berdaun hijau, bendi asparagus, kekacang, produk bijirin dan hati

  • Vitamin A: Hati, susu, telur, buah2an kuning dan merah (mangga/betik), sayuran kuning dan merah (Labu/lobak merah) dan sayuran berdaun hijau

  • Vitamin B1: Yis, produk diperkaya vit.B1 spt roti, produk bijirin dan biskut

  • Vitamin B2: Kekacang, daging, telur dan susu

  • Vitamin B3: Daging lembu, ikan, ikan bilis, tepung gandum dan bijirin

  • Vitamin E: Minyak sayuran, kekacang dan bijirin

4 komen yang kalian berikan, tqsm..:

Naimatul Hafizah Nor Rodin said...

saya menyusukan anak, tapi mcm tak brp nak ikut piramid makanan ni...hehe.maklumlah, bulan puasa.... :-)

Hezesuze said...

tak prnah ikut pun sistem pemakanan nie...ahakss!!

ayu said...

kak tini,

sgt setuju...

psstt....ada GA alya ye..nnt ayu nak join juga ye..^_^

umialya said...

Alhamdulillah, posa ni akak pastikn dpt hidang mknn yg lengkap ntk famili. Pastinya sayur, ulaman wajib ada dlm hidangan berbuka / sahur @ sekurang2nya jus buah2an segar

Ayu.. jooooom join!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
COPYRIGHT AND TEMPLATE DESIGN ALL RIGHT RESERVED BY CIK ROSE CUTE wink