Followers

Monday, July 12, 2010

Puree Epal

Biasanya seminggu sekali aku akan menyediakan aneka puree buah-buahan sebagai makanan sampingan Alya dan 'frozeen'kan ia. Biasanya puree ini akan diberi berselang seli dengan bubur nasi. (ntah le, aku x gitu suka campurkan puree terus kedlm bubur, maklum le, orang kampung, x reti nak makan alaa barat..)

Makanan asasi untuk Alya iaitu bubur nasi di masak setiap pagi dengan menyediakan pelbagai jenis sup sbg kuahnya.
carian google
Inilah caraku menyediakan Puree Epal untuk Alya, mungkin lain orang, lain caranya. Ia bukan sahaja digemari dek Alya tetapi anakku yang lain juga.
Buah epal dikupas kulitnya dan potong kecil2 
(epal perlu di basuh terlebih dahulu sblm di kupas, cam le krg x tau, k.. aku batalkan..)

Panaskan sedikit air, biarkan mendidih, 
masukkan buah  epal yang telah dipotong  tadi,

Tutup dan biarkan mereneh seketika (3-5 minit)
Angkat dan sejukkan


Masukkan dalam pengisar dan kisarkan halus
(jgn le pulak campurkan pengisar ntuk cili, bwg, kesian kat anak nnt) 


ok, dah siappun..


Masukkan kedlm bekas (ikut suka nak simpan dlm bekas apa..), frozeenkan ia
 (1 bekas = 1 biji epal)
Biasanya, sblm tido, turunkan 1 bekas ke bah. bwh 'peti ais'

Nota;Alya suka mkn puree epal yang disejukkan

9 komen yang kalian berikan, tqsm..:

rynas said...

bukan saja Alya suka makan saya pun suka gak makan hheheh

umialya said...

rynas..
kiranya x rugi ye kita masak..

KasehKu said...

Akak ni bt sy tak sabar nak kasi Kaseh makan.
Lg 2 bulan je nnt nak korek2 resepi eak.

ayu said...

akak, sekarang ni pun ayu dok ulang menu ni juga...
katakan minggu ni puree epal utk bfast danial..
so, minggu depan tukar plak puree pear ...hehe..tu je la...

kdg2 je bila rasa rajin ayu masak oat + ikan bilis + saderi utk bfast danial..

nur said...

best nyer puree apple... umi danish pulak yg terliur!

umialya said...

KasehKu
Sabar.. 2 bulan, kejap je tu..

ayu
Kasi le resepi oat.. akak x pnah msk, mklm le, krg ni baru kenal oat!! hehe

nur
Samalah kita

mie_rahim said...

yana x brapa suke bile diblend..sy try bagi dia isap terus..tapi sbb dia dah ada gigi ni sy potongkan dadu siap2 biar dia kunyah pelan2..

Dayu said...

tak sabar nk tggu eisya bleh makan solid food
dr skrg nak kumpul resipi
puree apple ni mmg dh masuk dlam list ni

umialya said...

mie_rahim..
erm, Dayana udah boleh kunyah ye, akak x gitu yakin lg w/pun Alya udah ada 4btg gg.

Dayu
elok le kmpul byk2 resepi bb, x der le dia jemu mkn yg sama je..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
COPYRIGHT AND TEMPLATE DESIGN ALL RIGHT RESERVED BY CIK ROSE CUTE wink