Followers

Thursday, September 2, 2010

Stress di tempat kerja

Anda stress?   Aku?  memang stress kini tapi ubat yang paling munjarab ialah nyusukan Alya dan melayan kerenahnya yang sering mencuit ati, tambahan sejak dia mula berjalan, aku suka sangat tengok gelagatnya yg suka angkut pelbagai barangan rumah ke hulu dan ke hilir.

Bangun je tido, dia memulakan operasinya menjelajahi rumah, terkedek2 hgkan hubby pernah berkata, rindu nak melihat Alya merangkak, jgn mimpi le ye.. dia sedang berlatih kawat krg ni, mlm td jam 12t/mlm masih ngajak ummi bermain2, dia x kasi ada ruang kosong diminda ummi, sayaaaaaang Alya!!!! 

Ada beberapa faktor yg mungkin boleh menybbkn kita stress.. nak tahu?? jom, kita baca senarai dibawah, mgkn ada salah satu / dua/separuh/ hampir kesemuanya..

Jika sudah sampai separuh dan ke atas, jgn lengah2 lg.. lebih baik  dptkan kaunseling drp mereka yg bertauliah. (4/14 - ok le tu, normalkaaan!!!)
  • Semua kerja perlu segera -kesuntukan masa- dorang blm antar2 laporan peringkat daerah, kena compile dan siapkan selewatnya esok.. cepat le!!!!!
  •  Beban kerja berterusan (kronik) -kadang2
  •  Perbezaan persediaan tugas dengan ketetapan tugas
  •  Bebanan kerja kerana kuantitatif dan kualitatif  - yg ni paling stress buat masa kini
  •  Mengalami kebosanan di tempat kerja
  • Merasakan idea sendiri yang betul
  • Selalu salahkan orang lain
  • Rasa tidak sabar dan mudah meradang terhadap rakan kerja
  • Rasa tertekan dengan sikap ketua/ majikan- makin ari, makin x fhm, sabooor je le!!, kdg2 terfikir gak, seronoknya jadi staf bawahan, cuma perlu mengikut arahan tp gaji lak yg x sronoknya.. apa2pn, saya yg menjlnkn tugas.. ekekeke
  • Terlalu banyak atau terlalu sedikit kerja
  • Pertukaran dalam prosedur atau polisi
  • Tiada objektif jelas
  • Ruang atau persekitaran tempat kerja yang tidak selesa


  • Terlalu bosan dengan tugas akan membawa risiko ‘job burnout’,  tanda-tandanya:  
~ Bosan bekerja
~ Mengasingkan diri
~ Malas ke tempat kerja
~ Rasa pekerjaan tidak sesuai dan rendah tarafnya

10 komen yang kalian berikan, tqsm..:

Ena said...

alya berbaju kurung.. comei!! ;D

yela kak time anak2 camni la leh hilangkan stress.. tapi bila dah besar tambah pusing bila tak leh nak control emosi sendiri nak layan anak yg pelbagai ragam.. heheh.. merungut pulak!! haihhhH!!

mie_rahim said...

saboor je kak..kak..dayana tak jalan lagi le...risau lak rasanye..

Zaidah said...

sabor yer...jangan stress2...bawak2 lah bertenang...

Fieza79 said...

byk punca kalo stress di opis...tp harap2 jgn smpai ilang mood nk kije udah la...

Hezesuze said...

oh dah lama weols tak rasa stress kt tmpat keje...heheheh

b strong okay..dugaan dlm kehidupan tu..

ayu said...

comeynya alya berbaju kurunggggg...geram....alhamdulillah, beban kerja dah berkurangan..so, tak de la rasa stress sgt hal2 kerja ni..cuma hal bf ni je laaa.. danial suka sgt la mengigit kak..huhu...bila dah baik, dia gigit balik, luka balik..adui..berturut2..lepas tu permintaan susu dia stabil mcm tu juga..huhu.....mmm, tak terbuat stok la ayu ni kak..hanya hari jumaat je blh buat stok..

umialya said...

ena..
syukur sgt2, sekurang2nya dialah pengubatnya.

mie
xper mie, perkembangan setiap anak x sama.. xmo risau2

zaidah
tk atas kata2 semangat itu

fieza..
i/allah, kena kuatkn semangat

hezesuze
yap.. betul tu, tk

ayu
xper.. saboooor jer.. nnt danial udah besar, dia xmo gigit lg.

KasehKu said...

Alya da besar comel je pakai baju kurung.
Sya stress sbb takder keje.
Ngantuk samapi tersengguk.
Sy tag akak. Sile2 la jengah.

rose --{@ ibuRafiq @}-- said...

adui..bila stress susu pon merudum kan? bkn kita nak pon stress2 ni kan..tapi biasala stress tempat keje mmg selalu la duk ade..mmg takleh nak lari

sy pon camtu kak..sonot layan rafiq yg bertatih tapi lom jln betul2..duk pegang2 dinding lagi..ehehe
penat keje ilanggg terus bila tgk dia manja2..sambil panggil Buuu Buuuu :-)

umialya said...

KasehKu -Lynd
tk, nnt akak g ambk ye

rose
nmpknya x lama lg rafiq leh berjln le tu..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
COPYRIGHT AND TEMPLATE DESIGN ALL RIGHT RESERVED BY CIK ROSE CUTE wink