Followers

Saturday, March 20, 2010

Air Longan (Milk Booster)

Pagi ni aku renihkan buah longan kering dan dimasukkan gula kabung. Aku cuba membuat kelainan.. Jika pada hari sebelumnya, aku buatkan air longan dicampurkan kurma merah (cina) tetapi aku cuba ubah selera supaya tidak jemu.

Semenjak aku merantau 14 belas tahun, tekak aku ni dah mula memilih, gula kabung berada kt tangga paling tinggi berbanding ngn gula melaka dan 'nise' -kalu kt kelantan.. mahal le sikit.. 1 ketul (ada 2 keping) reganya hampir mencecah RM6.00 (tu belum kira lg musim perayaan) tapi nak wat camne.. 'taste' tinggi..

Bagi org yg tak pernah mencuba gula kabung, diaorg tak dapat membezakannya tp bagi mereka yg telah mengamalkan penggunaan gula kabung dalam masakan terutamanya penyediaan kuih muih tradisional, pastinya dapat membezakan kuih muih yg menggunakan gula kabung @ gula melaka @ 'nise'.

Sekali lagi aku cuba kongsikan resepi air longan yang baru je siap pagi ni..


Resepi Air Longan

Bahan-bahan
20 -25 biji longan kering
1 keping gula kabung (@ secukup rasa (kalu tak ada gula kabung boleh diganti gula @ gula melaka @ 'nise'..  Apa2 je le yg ada kt dapur, jgn masuk kicap udah le..)
1 liter air


Campurkan kesemuanya dan renihkan diatas api sederhana sehingga longan kering kembang. Bila dah siap, angkat dan boleh le dihidangkan.

Jika suka minuman sejuk.. boleh dicampurkan ais apabila air longan tu dah sejuk @ disimpan dalam peti ais..


Gula kabung
(setiap bungkus ada 2 keping gula kabung, berat/bungkus lebih kurang 250gm)

2 komen yang kalian berikan, tqsm..:

Ummi Hanie said...

salam kenalan...

thanx 4 sharing this useful info ye kak...sy xpenah buat resepi ni ..simple je kan..sy cum atau yg sayur bayam buleh bykkan susu..

umialya said...

Ummi Hanie..

salam kenalan. mmg simple dan sedap. hari ke 2, baru dapat hasilnya tapi semuanya bergantung kepada individu..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
COPYRIGHT AND TEMPLATE DESIGN ALL RIGHT RESERVED BY CIK ROSE CUTE wink