Followers

Wednesday, March 10, 2010

Puting Kosong (soother)

Nape ye ramai mak bapak suka sangat bagi puting kosong pada bayi/anak mereke? Sejujurnya aku akui, w/pun anakku dah 4 orang (tak termasuk Suzila ye.. sbb dia masih baru lg dlm keluarga kami) tidak pernah lagi aku berikan puting kosong masa mereka kecil2 dulu. Apatah lg untuk  sicomelku Alya. TIDAK SEKALI-KALI!!

Apa yg aku tahu dan faham, banyak keburukan berbanding ngn kebaikan. Mak bapak beri puting kosong bertujuan untuk menenangkan anak yang sedang menangis (kerana refleks bayi yang semulajadinya ingin menghisap susu).

Pada pemahaman aku le.. mgkn mereka MALAS @ tak reti langsung memujuk anak yg sdg menangis.. kiranya pemberian puting kosong ini adalah untuk menyenangkan mereka. Mgkn ayat aku ni agak kasar sedikit tapi itu adalah pndngn aku, aku cubalah suarakan.. mgkn org lain, lain pulak pndngn mereka.

Aku cuba senaraikan keburukannya (kalau korang ada idea, dipersilakan):-

  • Sindrom Kematian Bayi Mengejut (w/pun jrg2 berlaku)

  • Susunan gusi dan pertumbuhan gigi tidak sekata (jongang/overbite)

  • Masalah 'jongang' berkekalan hingga dewasa dan menyebabkan rasa rendah diri serta masalah mengunyah makanan jika terlalu teruk.

  • Apabila anak telah dewasa, terpaksalah pula berjumpa dengan pakar gigi bagi membetulkan susunan gigi menggunakan braces @ terpaksa menjalani pembedahan rahang jika teruk. kesiankaaan!! salah siapa? tentulah salah kita sebagai orang tuanya. Fikir-fikirkanlah jika sayangkan anak!!
Nota:  Bercuti 2 hari, ingatkan nak rehat dari segalanya tapi.. dah naluri pompuan, sikit sebanyak membebel je retinya.. hehe

0 komen yang kalian berikan, tqsm..:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
COPYRIGHT AND TEMPLATE DESIGN ALL RIGHT RESERVED BY CIK ROSE CUTE wink