Followers

Saturday, March 13, 2010

Penggunaan 'WALKER'


Topik mengenai penggunaan  'puting kosong'  SUDAH, bahaya penggunaan buaianpun SUDAH.. erm... apa lagi ye.. ok le.. kali ini, aku nak membincangkan pula mengenai bahaya penggunaan 'WALKER'.. sebabnya aku percaya, lebih 50% kebanyakkan ibu yang mempunyai anak kecil menggunakan 'walker' kepada anak mereka.

Aku yakin berkata begitu memandangkan akupun sebahagian daripada mereka, sebelum ini anak-anakku yang lain kecuali Alya menggunakan 'walker'.. maklum le, waktu itu, maklumat mengenai bahaya menggunakan 'walker' tidak banyak..

Walaupun anakku pernah alami 'kemalangan' yang boleh dikatakan teruk dan ngeri akibat penggunaan 'walker' tetapi tidak ada langsung kesedaran atas diriku dan juga suami. Aku cuba senaraikan sebahagian daripada kemalangan yang melibatkan anak-anakku sewaktu mereka  kecil dahulu iaitu:-
  • Kejadian  pertama, ketika kami sibuk mengemas keperluan kerana ingin berpindah rumah, dia telah tergelincir dan terjatuh serta mukanya terkena lantai.. Banyak bahagian badan dan mukanya terutama bibir luka dan berdarah.
  • Kisah ini pula berlaku semasa kami  sedang bercuti di kampung, semasa aku sedang sibuk memasak  manakala Syafiq berada didalam 'walker' diruang tamu... tiba-tiba aku tedengar bunyi benda jatuh disusuli dengan tangisan nyaring anakku.. rupa-rupanya dia terjatuh dari pangkir atas ke lantai di bahagian dapur.. tingginya lebih kurang 4 kaki.. terkejut dan terkedu seketika..menangis aku melihat dia dipenuhi dek darah.
  • Kali ini pula, kemalangan berlaku keatas Nur Syamimi semasa di rumah bs, menurutnya, Syazmi telah tertolak adiknya yang sewaktu itu berada di dalam 'walker'   dan terjatuh lalu tersembam  ke dalam bilik air.. habis tubuh dan mukanya dipenuhi luka dan darah.
Itu cuma sebahagian kisah benar yang pernah aku alami.. Kalau nak disenaraikan, memang banyak tapi cukup le beberapa contoh yang boleh dijadikan pedoman kepada kita semua... uminya tak serik-serik tapi  itu dulu, sekarang ini dah mulai mempunyai kesedaran tentang bahaya penggunaan 'walker' dan aku berjanji pada diri sendiri tidak akan membeli 'walker' untuk Alya biarpun hubby pernah memberi cadangan.

Mengikut kajian, menggunakan walker akan memperlambatkan perkembangan anak,  dimana mereka akan berjalan lebih lambat berbanding dengan anak yang melalui perkembangan biasa. Anak yang tidak menggunakan walker lebih bebas untuk berguling, duduk dan berjalan serta bergerak mengambil sesuatu.

Sebenarnya menggunakan 'walker' boleh membahayakan keselamatan anak, ini adalah kerana, anak akan bergerak dengan cepat dan boleh tersandung, terjatuh, berguling keatas benda-benda yang keras atau jatuh ke atas  lantai atau tangga. Selain daripada itu, anak mungkin boleh mencapai benda-benda yang membahayakan seperti gelas di atas meja yang mengandungi air panas ataupun mencapai pisau. Keadaan ini boleh menyebabkan anak kita melecur ataupun terluka.

Info:
  • Kepala adalah anggota tubuh yang paling sering terkena dibandingkan anggota tubuh lain.
  • Penggunaan walker tidak mempengaruhi dan menolong anak untuk berjalan lebih cepat 

2 komen yang kalian berikan, tqsm..:

Ena said...

sangat bagus kan n3 nie.. thanks ye.. blh la jdkan panduan utk masa akan datang.. ehehhehe

Umialya said...

Ena..

erm.. kita sama2 berkongsi pengalaman dan pengetahuan demi anak kita..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
COPYRIGHT AND TEMPLATE DESIGN ALL RIGHT RESERVED BY CIK ROSE CUTE wink